Списанието

Изберете рубрика:

 

Сладките бисквити с двуцифрен ръст в стойност

Брой 4, април 2022

Дата: 09.05.2022 Коментари: 0
Снимки (1)
Сладките бисквити с двуцифрен ръст в стойност

Категория „Захарни изделия“ е на второ място по принос в стойност към общия сегмент „Храни и напитки“, показват данните на „NielsenIQ България“. За 2021 г. те регистрират 5,5% промяна в стойност.

Вафлите и бисквитите са сред най-предпочитаните десерти, показва още проучването, като общо категорията „Десерти“ заема 13% от пазара. В нея влизат следните продукти: вафли – 21% дял от категорията; бисквити – 20%; бонбони – 17%; шоколади – 17%; кроасани – 8%; кейк, пасти, щрудели – 6%; шоколадови барове – 3%, зърнени барове – 3%, рула – 1% дял от категорията.

В категорията се отбелязва ръст в стойност на сегментите „Шоколадови бонбони“ и „ Зърнени барове“ от 15% и 25% съответно за периода 2021 vs 2020 г., докато през МАТ период март-май 2019/2020 г. те са отчели спад от -19% и – 20%, съответно.

Вафлите с най-голям дял в общата категория „Храни и напитки“, а категориите „Вафли“ и „Бисквити“ са многообразни на вкусове и разфасовки, предлагайки също така диетични и био варианти на продуктите.

Вафлите, сухите пасти и бисквитите заемат 7% общ дял в стойност на продажбите в категорията „Храни и напитки“ и се разпределят по следния начин – вафли (тунквани и нетунквани общо) – 3,1%, бисквити – 3,0% и сухи пасти – 0,9%.

Категорията „Сладки бисквити“ отбелязва двуцифрен ръст в стойност през 2021 г. За МАТ периода 2019/2020 и 2020/2021 регистрираната промяна в стойност е съответно +3,6% и + +2,7%, в обем +2,2% и -2,2% и в бройки +0,7% и -1,0%.

 

От агенцията за проучване на пазара отчита рязко покачване в цените в края на 2021 година, като ръстът в цената на артикул за МАТ период декември 2021 / януари 2020 година е +14%.

Обикновените бисквити са най-предпочитани от потребителите, показват още данните от изследването, а бисквитите с ядки, мюсли и други основни съставки нарастват в дял. По видове бисквити и техният дял в категорията през 2021 година се разпределят по следния начин: 48% за обикновени бисквити, 21% за бисквити тип „сандвич“, 9% за „с пълнеж“, 8% за „с ядки и мюсли, 6% за така наречените „кукис“, 4% за „с топинг“ и 4% за „други“. Принос за ръста на категорията имат бисквитите тип „кукис“ с 0,8%.

Непокритите бисквити са лидери в потреблението и двигател на растежа на категорията през 2021 година. Те заемат 57% от продажбите, следвани от покритите бисквити с 39% и асорти бисквити с 4%. Приносът за растежа на категорията през 2021 година се е най-голям именно от тях с 2,2%, следвани от асорти бисквитите с 0,3% и покритите бисквити с принос от 0,2% за растежа на категорията през миналата година.

Акцентите в развитието на непокрити и покрити бисквити през 2021 година са следните. При непокритите се регистрира най-голям дял в стойност, като при обикновени бисквити той е +45%. Най-голям ръст в стойност за 2021 година отбелязват бисквитите с топинг +83%, а грижата за здравето подпомага развитието на категорията „Диетични бисквити“, която през 2021 година отбелязва +24% ръст в стойност.

При покритите бисквити тенденциите са почти идентични. Най-голям от дял в стойност от 57% имат обикновени бисквити. Най-голям ръст в стойност за 2021 година регистрират така наречените „кукис“ от +312%, а и тук грижа за здравето е основен фактор за регистрирания +178% ръст в стойност при диетичните бисквити.

Данните от проучването показват, че фамилните опаковки на тези продукти са предпочитани в условията на локдауни. За МАТ периода 2021/2020 година ръстът в продажбите на фамилни опаковки е +3%, а на единичните +10%, то за периода МАТ март-май 2020 vs март-май 2019 година единичните опаковки отбелязват спад в продажбите от -25%, докато тези на фамилните опаковки се увеличават с 8%. Фамилните опаковки от 126 до 200 грама са най-предпочитани.

Местните продукти лидери в дял, но вносните бисквити растат през 2021 година, показват данните на „NielsenIQ България“. През МАТ 2020 година бисквитите, произведени у нас държат 57% дял, в сравнение с вносните, които са 43% дял. А през МАТ период 2021 година продуктите местно производство са с дял от 54% , а вносните с дял от 46%.

Топ три играчи си разпределят 47% от пазара на категорията „Бисквити“, като първия заема 20% дял, втория 18% дял и третия държи 9% дял.

 

 

Здравословните продукти продължават да привличат повече потребители

 

Продажбите в категорията „Сладки бисквити“ намаляват през втората половина на 2021 година, заради приключването на локдауна, който оказа положително влияние за сегмента по време на пандемията. Това показват данните на агенцията за проучване на пазара Euromonitor International. Категорията „Сладки бисквити“ беше една от няколкото, които бяха позитивно повлияни от пандемията, свързана с разпространението на COVID-19. От агенцията отчитат факта, че ръстът на продажбите на обикновени бисквити е бил предизвикан от възможността оставяйки си повече време у дома потребителите да приготвят различни видове сладкиши с тях.

Въпреки необичайния бум на готвенето у дома, предизвикан от стреса и борбата със скуката от продължителното стоене вкъщи, и намалените възможности за доставки до дома, тези процеси скоро отминаха. Заради все още действащите рестрикции и препоръки потребителите да си останат у дома през първата половина на 2021 година продажбите на обикновени бисквити останаха стабилни, но ръстът се очаква да се забави. Другите видове бисквити показаха същите трендове, въпреки че забавянето на темповете в ръста на продажбите е по-слабо изразено. Продажбите бяха също така положително повлияни от нарастващия интерес към здравето и здравословните продукти, като безглутенови бисквити продължават да печелят вниманието на потребителите, особено на онези, които се стараят да спазват диети. 

Пандемията провокира много от потребителите да преосмислят хранителната си навици и доведе до увеличаването на продажбите на здравословни продукти и в категорията „Бисквити“. Това насърчи местни производители като Dr Keskin Logistics ЕООД да разширят предлагането на сладки бисквити без глутен.

Като цяло търговията и производството на бързооборотни стоки не бяха силно засегнати от пандемията, свързана с разпространението на COVID-19 в България през 2020 година, а що се отнася до „снакинга“, голяма част от продуктите от тази категория претърпяха своето развитие. Затварянето на университети и училища и работата от вкъщи оказаха положително влияние върху категорията „Сладки бисквити“, солени снаксове и всякакви продукти, свързани с похапването, увеличиха дела на продажбите си.

Този тренд продължи и в началото на 2021 година, когато условията за локдаун и хоум офиса още действаха в страната. Импулсните продукти като дъвки и барчета регистрираха спад в продажбите. Въпреки това облекчаването на ограниченията през 2021 г. доведе до бавно възстановяване на продажбите и растежът през втората половина на 2021 г. се очаква да бъде много по-силен от първата половина. Повечето категории няма да успеят да достигнат нивата на обема на продажбите преди пандемията през 2021 г., но продуктите за похапване ще се представят по-добре от очакваното, което ще е подпомогнато от дългото въздържание. Това ще е причината и повечето категории потребителски стоки да повишат продажбите си, прогнозират от Euromonitor International.

Според агенцията за проучвания, пазарът на категорията „Сладки бисквити“ (категорията включва всички видове бисквити с и без покритие, тип „сандвич“, както и вафли) в стойност през 2019 година е бил 223,6 млн. лева, през 2020 година – 236,20 млн. лева, а през 2021 година е на стойност 246,9 млн. лева. А топ пет компании по продажби в стойност, подредени по азбучен ред, са „ЗИВ“ ЕООД, „Кармела 2000“ ООД, „Монделез България“ АД, „Победа“ АД, „Престиж-96“ ООД.  

Що се отнася до категорията „Солени бисквити“, където по дефиниция на агенцията, влизат също така солетите, крекерите и хлебните рулца, пазарът в стойност за 2019 година е бил 19,5 млн. лева, през 2020 година – 19,7 милиона лева, а през 2021 година 20,1 милиона лева.