Списанието

Изберете рубрика:

 

Кои са последните тенденции при производството на тоалетната хартия

Брой 6, юни 2021

Дата: 09.07.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Кои са последните тенденции при производството на тоалетната хартия

Знаете ли, че потребителите в САЩ са водещи по употребата на тоалетна хартия в света? И за да добиете представа колко изразходват „шампионите“ - средно по 12,7 кг. тоалетна хартия годишно. Или 141 ролки на човек. Това се посочва в доклад на Съвета за защита на природните ресурси (Natural Resources Defense Council) от 2019 г., който е международна неправителствена екологична организация, включваща повече от 3 млн. членове и активисти.

В доклада се посочва, че един от големите проблеми е унищожаването на огромни площи вековни дървета за нуждите на производството на тоалетна хартия (т.нар. поточна линия „от-дървото-до-хартията“). За щастие, авторите на материала посочват, че вече има решение на този проблем и вместо компаниите да разчитат на производството на хартия от дървесни влакна, те използват рециклирани съставки или устойчиви алтернативни източници като пшенични стъбла или бамбук. Така, подобно на всички други производства, които застрашават световното екологично равновесие, и в този бранш се предприемат мерки и се търсят работещи алтернативи.

За да разбере повече за алтернативите, които се предлагат на българския пазар, PROGRESSIVE се допита до някои от играчите на местна почва, за да разбере какво ново се предлага за потребителите, които не са безразлични към екологичните казуси и искат да употребяват устойчиви продукти, с мисъл за опазването на околната среда.

Намаляване на въглеродни емисии при производството

Най-новите тенденции, свързани с тоалетната хартия са предимно в посока намаляване на въглеродните емисии при производството и по време на транспорта на продукта до точката на продажба, посочва мениджърът бизнес развитие в Essity Romania SRL Ана Димитрова. Тя изброява и следните действия в тази посока на бранда, зад който стои нейната компания  – оптимизирани опаковки, за да са в съответствие със стандартите на кръговата икономика в сътрудничество с външния одитор по тези въпроси RecyClass. Така средният от трите слоя на PVC фолиото на опаковката е от рециклирани материали. Това означава, че 33% от опаковката е от рециклирани материали, с което се постига 10% намаляване на въглеродните емисии при производството на опаковката. Ана Димитрова посочва и че на българския пазар вече е налична нова опаковка на продуктите на нейната марка и тя е от 100% рециклируема пластмаса.

100% биоразградими влакна

По отношение на материала, от който е направена тоалетната хартия в портфолиото на компанията й, Димитрова посочва, че освен добра за кожата (тъй като в нея не се влагат парфюми, оцветители и алергени, а се използват неизбелени меки и устойчиви естествени влакна), тя е добра и за околната среда – произведена е от 100% биоразградими влакна от естествен произход, както и от фибри от отговорни източници (горите и фабриките са сертифицирани пo FSC).

Има ли здравословна тенденция при хартиите?

„Здравословната тенденция при избора на тоалетни хартии е неизменно свързана с грижата за кожата и борбата с алергиите“, казва Ана Димитрова. Тя посочва, че най-големият алерген след никела е изкуственият аромат, затова тенденцията е да се предлагат напълно неароматизирани тоалетни хартии, които са без аромат и дори без шарки върху нея, тъй като боята също е вид химично съединение, което може да предизвика дразнение. Все пак, тъй като българският пазар е силно привлечен от ароматизираните хартии, компанията на Ана Димитрова предлага и хартия, чийто аромат е върху картоненото руло, а не върху самата хартия. Мениджърът бизнес развитие в Essity Romania SRL уточнява, че вече се вижда тенденция в търсенето на хипоалергенни тоалетни хартии, но все още най-продаваните хартии си остават тези с аромат. Друга подробност е, че производителите не акцентират и не обозначават коя хартия е от чист целулозен пулп (virgin cellulose pulp) и коя от рециклиран такъв. Ана Димитрова подчертава, че е важно да се знае, че след рециклиране също може да се получи качествена хартия, която не вреди на здравето и не провокира кожни раздразнения. В портфолиото на нейната компания има 3-пластова тоалетна хартия, която е 100% рециклирана, но избелването на рециклираният пулп се получава посредством технология, използваща активен кислород. Потребителите, търсещи рециклирана тоалетна хартия са изключително ориентирани към опазване на околната среда, но за съжаление в България това не е определящо за избора на тоалетна хартия, казва Димитрова.

Иновации, свързани с основните качества на продукта

За разлика от други бързооборотни категории, категорията „Тоалетна хартия” не може да се определи като свръх иновативна, посочва старши бранд мениджърът Hygiene Disposable & Tissue products във „Фикосота“ Нора Стефанова. По думите й най-новите тенденции при производство на тоалетна хартия са фокусирани предимно в подобряване на основните и най-важни качества на продукта, а именно мекота, плътност, абсорбираща способност и здравина. Това най-често може да бъде постигнато посредством иновативни технологии и употребата на все по-качествени суровини. За компанията, която тя представлява, инвестицията в ново оборудване, по-добри материали и развитие на продукта, е част от стратегията за предлагане на иновативни и качествени продукти в силно конкурентна среда. Тези тенденции са изцяло съобразени с потребителя и отговарят на рационалните му изисквания, които от своя страна водят до задоволяване на нуждата от сигурност и комфорт. Стефанова посочва, че именно прилагането на иновативни технологии в производството на тоалетна хартия и комуникирането им по атрактивен начин, привличат вниманието и печелят доверието на взискателните потребители.

Други тенденции според нея при производството са насочени към създаването на по-компактни ролки, такива с по-голям размер, по-големи опаковки, както и по-лесното отваряне на самата опаковката. Има и тенденции, чиято цел е да отговорят на емоционалните нужди на потребителя. Те се фокусират върху добавената стойност на продуктите, а именно върху атрактивните дизайни, по-трайните и изтънчени аромати.

Има ли „здравословна” тенденция при избора на тоалетни хартии

„Потребителският избор на тоалетна хартия е повлиян от множество фактори – марка, качество на продукта, дизайн на опаковката, цена. Фокусирайки се върху качеството, при решението кой продукт да вземат, потребителите обръщат внимание както на рационалните му характеристики, отговарящи на базовите им изисквания, така и на емоционалните, добавящи стойност“, посочва Стефанова. Според нея масово потребителите търсят 100% целулозна хартия, съчетаваща деликатна мекота със здравина. Почти всеки втори потребител определя като важен и дизайнът на продукта. За предпочитане е самите шарки да са оцветени, защото това създава настроение и добавя емоционална стойност, но съществува и „здравословното“ очакване цветовете да са по-бледи, нежни и пастелни. За българския потребител ароматът също има ключово значение, според старши бранд мениджъра във „Фикосота“, но изискванията към него са насочени основно в посока дълготрайност, изтънченост и сила.

Ароматът властва

Нора Стефанова споделя наблюденията си, че в категорията „Тоалетна хартия“ не се наблюдава изявена промяна в потребителските нужди и нагласи. Тя посочва, че когато през 2007 г., компанията й лансира първия си 100% целулозен, трипластов и ароматизиран продукт, делът на ароматизираните хартии е бил едва 5%, а към 2017 г. ситуацията е драстично променена и делът им е над 60 на сто. Тези нива по думите й се запазват и към днешна дата. Българският потребител изключително много държи на аромата, тъй като на подсъзнателно ниво се асоциира с чистота. Хипоалергенните тоалетни хартии според Стефанова се възприемат като специално създадени и предназначени за хора, които имат здравословен проблем. Масовото колебание на потребителите не е дали да изберат ароматизирана или неароматизирана хартия, а по скоро каква да е силата на самия аромат – дали да е по-силен или по-слаб. Именно разбирайки различията в предпочитанията и стремейки се да отговори на специфичните им нужди, през 2019 г. компанията, която Стефанова представлява лансира нов вид тоалетна хартия, която е с по-деликатен аромат, изчистен от алергени. От друга страна, съобразявайки се с малкия процент хора със здравословни проблеми, които се насочват към максимално изчистени продукти, компанията е пуснала на пазара преди две години изцяло бяла, 100% целулозна тоалетна хартия, без цвят и аромат.

Рециклирана хартия

До 2007 г. делът на рециклираната тоалетна хартия в България е бил близо 90%, а на целулозната едва около 10%. Към днешна дата целулозните тоалетни хартии вече са масово предпочитани и са над  80%, казва Стефанова. Според нея българският потребител възприема 100% целулозният продукт като нещо абсолютно нормално, базово и по подразбиране го приема като притежаващ по-добро качество, докато рециклираната хартия буди неприятни асоциации и оставя съмнения за по-ниско качество на продукта, основно заради цвета и заради неприятния опит с този тип продукти до 2007 г. „В съзнанието на потребителя, обработката и избелването на тези продукти се свързва с химични процеси, които могат да бъдат вредни за здравето му, а резултатът от тях и постигнатият цвят не са задоволителни и не водят до усещане за чистота и грижа, от които той има нужда“, посочва старши бранд мениджърът. По думите й през последната година делът на рециклираните тоалетни хартии в България продължава да бележи спад. Все още съществуват такъв тип продукти, но те са предимно с по-ниско качество, на по-достъпна цена и са насочени към силно ценово чувствителните потребители.

Според Нора Стефанова в категорията „Тоалетна хартия“ се забелязва миграция на потребителите от по-ниските ценови сегменти, към по-високите. Делът на economy сегментът все повече намалява, но дори в самия него вече се предлагат продукти на достъпна цена, направени от 100% целулоза, които са алтернатива на рециклираните такива.