Списанието

Изберете рубрика:

 

Пазаруваме малотрайни колбаси по-рядко, но в по-големи количества

Брой 2, февруари 2022

Дата: 28.02.2022 Коментари: 0
Снимки (1)
Пазаруваме малотрайни колбаси по-рядко, но в по-големи количества

Когато искаме да приготвим бърза и апетитна вечеря, често се обръщаме към сегмента на Малотрайни колбаси. Продуктите от категорията Месни са и подходящо мезе за зимните месеци, когато често се пие червено вино. Как обаче се развива сегментът и какви са показателите му в съотношение с цялата категория, научаваме от проучване на „GfK България“.

Цялата категория Месни продукти е привлякла 0,9% по-малко стойност през 2021 г. в сравнение с 2020 г., като при Малотрайните колбаси този спад е особено динамичен – те губят 5% от стойността, генерирана през 2020 г., става ясно от анализ на данните от Потребителски панел (количествено продължително изследване на 2500 български домакинства, което следи покупките, извършени за домашна консумация) на „GfK България” за МАТ ноември 2021 г. спрямо МАТ ноември 2021 г. Основните индикатори, свързани с този спад, които биха могли да бъдат посочени са по-малкото купувачи и по-рядкото пазаруване на категорията.

Въпреки намалението в броя на купуващи домакинства, месните продукти запазват изключително високи нива на пенетрация, а именно 93.2%, сочи анализът на агенцията. През 2021 г. домакинствата пазаруват Месни продукти по-рядко, като за периода честотата на покупка  е средно 26,1, но увеличават количеството закупено на единично пазаруване, което е средно 0.60 кг.

Според данните на GFK малотрайните колбаси са с по-динамична загуба на купувачи и честота на пазаруване от общата категория. Това води до по-значима загуба в стойност за период от една година.

От агенцията отчитат спад в пенетрацията на Малотрайни колбаси. За МАТ ноември 2021 г. спрямо МАТ ноември 2021 г.  тя е почти 82%. За целия период едно домакинство е пазарувало средно 12.3 пъти Малотрайни колбаси, което също е по-малко от предходната година, но е увеличило  количество на пазаруване. За периода то е 0,73 кг за единично пазаруване.

Малотрайните колбаси със значимо по-малък дял на промоциите в сравнение с Месните продукти като цяло, отчитат още от GFK. През 2021 година ръстът на промоциите е по-бавен при Малотрайните, надвишавайки една пета от привлечените средства от домакинствата.

10% е делът на Собствените марки в стойност при Малотрайните колбаси, което е незначителен спад спрямо предходната година – от 0.5 процентни пункта. Цялата категория, както и сегментът са с незначително намаление на Собствените марки – от 13,9 процента на 13,7.

Каналът на традиционната търговия е със значима роля за пазаруването на Малотрайните колбаси, в сравнение с останалите търговски формати. Той има негативно развитие през 2021 г., но остава най-предпочитан от домакинствата, като процентът му е 29,3, а спадът спрямо предходния период е с 8,7 на сто. Хипермаркетите и Дискаунтърите са с двойно по-голям спад от целия сегмент Малотрайни колбаси, отчитат от GFK. За Хипермаркетите той е 10,7 %, а за Дискаунтърите 9,8 %, като делът на първите е 12,4 %, а на вторите – 10,7 на сто. Супермаркетите нарастват с 2% и така достигат 22,7. Кеш § Кери са с почти двойно повече стойност, но запазват нисък дял. Магазините за месо отбелязват значителна промяна в стойност на годишна база от 18,5 % и делът им става 2,5 на сто.