Списанието

Изберете рубрика:

 

Търсенето на функционални добавки при производството на хляб нараства

Брой 9, септември 2021

Дата: 04.10.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
снимка: Shutterstock

Световният пазар на хляб и хлебни изделия се очаква да реализира ръст на годишна база от 1,43% за периода 2019 – 2024 година, показва анализ на Research and Markets – агенция за проучване на пазарите1.

Ще има засилено търсене на различни видове хлябове, характерни за националната кухня на консуматори от разнообразни етноси, както и на пълнозърнести продукти със съдържание на овес, трици, семена и др. Продажбите на хлебни изделия, като тестени закуски и бисквити, които продължават да се свързват с приготвянето им у дома, се развиват благодарение на липсата на свободно време у потребителите.

Производителите на хляб се ориентират към производството на специални хлябове, за да предложат продукти с добавена стойност и да увеличат асортимента си. Освен това, хлябовете, произведени по стандарта „чист етикет“ (бел. ред.- без съдържание на изкуствени добавки и подобрители) и органичните продукти печелят все повече почитатели по света, което се дължи на все по-осъзнатата грижа за здравето от страна на потребителите.       

Нараства търсенето на функционални хлябове

Търсенето на функционални добавки за производството на хляб нараства, което се дължи на техните хранителни качества. Хлябът, присъстващ като основен продукт в ежедневната диета на потребителите, допринася с хранителните си свойства за доброто функциониране на организма. Новите продукти, които се предлагат на пазара – с ниско съдържание на въглехидрати, добавени фибри, пълнозърнести и специални хлябове, влияят положително на здравето и са тези, които допринасят за ръста на категорията. В допълнение към функционалните ползи, продуктите, съдържащи и натурални съставки, като натурални консерванти, антиоксиданти и ензими, също регистрират засилен интерес от страна на потребителите. Компаниите работят върху замяната на мазнини с Омега-9 или Омега-3, които подобряват съдържанието на мастни киселини и допринасят за увеличаване на здравословните ползи от продукта. Намаляването на холестерола, контрола на теглото, съдържанието на протеини и редуцирането на захарта, са сред основните тенденции, които потребителите търсят при тези продукти.

Европа продължава да доминира глобалния пазар на хляб

Европа е най-големият пазар на хляб в обем. Органичните, натуралните и здравословни изисквания към продуктите са ключови трендове за региона. Увеличаването на застаряващото население, което търси здравословни хлебни продукти и печива, също допринася за развитието на пазара. Нарастващите претенции към продукти с добавена  стойност, търсенето на етнически видове хляб, пресни и занаятчийски продукти са основните фактори, движещи продажбите. Азиатско-тихоокеанският регион също отбелязва значителен ръст в пазара на хляб, тъй като консуматорите в Азия и Средния Изток показват голям апетит към подобни продукти. Този регион е с най-високите продажби на сладкарски изделия в целия свят и значително допринася за развитието на категорията в глобален мащаб. Влиянието на западния стил, при приготвянето на печива в региона, се увеличава и допринася за ръста в продажбите на сладкарски изделия.

Конкуренцията  

Глобалният пазар на хляб и хлебни продукти е силно фрагментиран, с голям брой местни и международни играчи, които се борят за спечелване на пазарен дял. Компаниите се фокусират върху лансирането на нови продукти със съдържание на здравословни и органични съставки, като тяхна ключова маркетингова стратегия. Предлагането на собствени марки хляб и хлебни изделия, също допринася за засилване на конкуренцията в този бранш. Някои от най-големите компании в сектора са Dan Cake, Barilla Group, Grupo Bimbo, SAB de CV, Associated British Foods PLC, Almarai, Campbells’ Soup Company и Premier Foods Group Limited, както и други.

Пазарът на био хляб

През последните няколко години сме свидетели на развитие на пазара на био хляб, като следствие от засиленото търсене на чисти храни, без съдържание на добавки и подобрители. Нарастващото търсене от страна на потребителите към здравословни храни най-вече по време на пандемията, свързана с разпространението на COVID-19, както и засиленият интерес към социалните каузи и опазване на околната среда от страна на известни брандове, ще даде тласък на пазара на био печива2. Тези видове продукти съдържат богати на минерали и витамини съставки, а съдържанието на транс-мазнини, въглехидрати и захари е редуцирано. Те се приемат много добре от някои групи консуматори, хранителната индустрия и правителствените органи, свързани с бранша. Органичните съставки допринасят за качеството на хляба, който е без съдържание на синтетични оцветители, вредни съставки и други подобни, които се използват в производствения процес.

Потребителите от развитите страни се интересуват от прозрачността при производството на храни и напитки. Те следят за наличието на определени съставки и съдържанието им в съответния продукт. Също така са готови да похарчат повече средства, за качествен продукт, грижейки се по този начин за собственото си здраве. Био хлябът също така допринася за удовлетвореността на потребителите, живеещи в градовете, по отношение на социалните им активности и отговорността към природата и да не замърсяват околната среда с вредни вещества. Нарастващото търсене на био продукти мотивира производителите да подобряват вкуса и качеството на изделията, а някои производители търсят начини да удължат трайността на продуктите. Едно препятствие, което може да ограничи развитието на пазара на био хляб, е сложният процес на производство - без използване на вредни химикали, пестициди и торове. Но технологичното развитие по отношение на производството и засиленото внимание към съставките на храните, може да подпомогне положителното развитие на пазара на био хляб и хлебни изделия.

Източници: 1 - https://www.researchandmarkets.com/; 2 - https://www.transparencymarketresearch.com/