Списанието

Изберете рубрика:

 

Развитие и тенденции на пазара на бебешките мокри кърпички

Брой 7, юли 2021

Дата: 06.08.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Развитие и тенденции на пазара на бебешките мокри кърпички
Бебешките мокри кърпички са универсалното оръжие на всяка майка. Ползват се във всяка ситуация, която въображението на човек може да обрисува, а понякога приложението им може да премине и отвъд рационалните за съзнанието предели. Пръв приятел при хигиенизирането на бебето, тези кърпички остават неразделен спътник във всекидневието на майките, дори когато децата им пораснат. С тях се почистват ръце, лице, петна по дрехите, играчки, забърсват се прибори, когато предстои хранене навън. Понякога мократа бебешка кърпичка е най-удобна за почистване на таблото или волана на автомобила, друг път е идеална да се забърсване на някоя мебел у дома...
Каква обаче е гледната точка на производителите и вносителите на този тип продукти? PROGRESSIVE се допита до водещите играчи на българския пазар, за да разбере как се развива категорията, има ли потенциал за още брандове и играчи, в каква посока се движат иновациите, както и доста важният въпрос, свързан с опазването на околната среда, а именно – има ли биоразградими предложения за по-еко ориентираните майки. Ето какво споделиха компаниите. 

 

Тенденцията е да се търсят мокри кърпи с 99% вода

Гергана Христова Харалампиева, Асортиментен Мениджър, „дм България“ ЕООД
 
Как определяте българския пазар на бебешки мокри кърпи – наситен откъм брандове или все още недостатъчно добре развит, но предлагащ потенциал?
 
В асортимента на „дм България“ има голямо разнообразие от мокри кърпи, които се различават по марка, брой кърпички в пакет, аромати, състав и др. 
 
От какво смятате, че се води българската майка при избора на бебешки мокри кърпи?
 
Мокрите кърпи са често използван консуматив и в тази категория забелязваме, че водещо при покупката е доброто съотношение между цена и качество.
 
Кои са по-предпочитаните разфасовки бебешки мокри кърпи според вашите наблюдения?
 
Най- купуваните разфасовки мокри бебешки кърпи в нашата верига са 72,80 и 90 бр.
Има ли фаворит по отношение на аромата/съставките на тези продукти? 
 
Най-предпочитани от потребителите ни са кърпите, които имат в състава си смрадлика, лайка и алое вера. Това е съвсем логично, тъй като екстрактите и от трите растения са подходящи за нежната бебешка кожа: смрадликата и лайката със своя антисептичен ефект, а алое вера с успокояващия ефект върху кожата.
 
Има ли иновации в тази категория и в каква посока са те?
 
Една от тенденциите в сектора е увеличеното предлагане и потребление на мокрите кърпи с 99% вода. От собствения ни бранд предлагаме две такива разфасовки - мокрите кърпи с 99% вода, 80 бр. и 20 бр. Рецептурата на тези кърпички е с редуциран състав, подходяща още от раждането за чувствителна бебешка кожа, склонна към алергии. Съставът им е без съдържание на парфюми и алкохол (без етанол), не съдържат микропластмаса и са от  биологично разградим материал. 
Има ли предложения в тази категория, които привличат майките, стремящи се да ползват биоразградими продукти, за да замърсяват колкото се може по-малко околната среда?
 
Темата за биоразградимите продукти е все по-актуална и от значение за “dm България“. Ние, като отговорна компания и водеща дрогерийна верига в страната, се стараем да предлагаме на нашите клиенти богат избор от подобни продукти, да акцентираме на тях. Точно поради тази причина  мокрите кърпи с 99% вода, 80 бр. и 20 бр. са от биологично разградим материал. Радва ни факта, че те са едни от най-предпочитаните бебешки мокри кърпи в нашите магазини.
 

Търсят се продукти с успокояващо и противовъзпалително действие

Вела Иванова, Бранд мениджър, “Авенди” 
 
Как определяте българския пазар на бебешки мокри кърпи – наситен откъм брандове или все още недостатъчно добре развит, но предлагащ потенциал?
 
Пазарът определено е пренаситен от към брандове и продължава да се разширява всекидневно. 
 
От какво смятате, че се води българската майка при избора на бебешки мокри кърпи?
 
До голяма степен цената е водеща при избора на мокри кърпички, по-малка част от потребителите се интересуват от състава и качеството на продуктите. 
 
Кои са по-предпочитаните разфасовки бебешки мокри кърпи според вашите наблюдения?
 
Предпочитаните разфасовки са среден размер или 64 броя или 72 броя в опаковка.
 
Има ли фаворит по отношение на аромата/съставките на тези продукти? 
 
Търсят се продукти с успокояващо и противовъзпалително действие като лайка. Тенденциите показват, че все по-често се търсят мокри кърпички със 99% воден състав. 
 
Има ли иновации в тази категория и в каква посока са те?
 
Има и през последните години се наблюдават максимално изчистени формули, без допълнителни съставки, на основата на вода. 
 
Има ли предложения в тази категория, които привличат майките, стремящи се да ползват биоразградими продукти, за да замърсяват колкото се може по-малко околната среда?
 
Тенденциите са в тази посока, но на този етап % от майки, които се интересуват от това не е голям. 
 

Има място за ръст от гледна точка на продукти с нови специфични приложения и форми

Александър Трифонов, Бранд Мениджър, “Арома Козметикс” АД
 
Как определяте българския пазар на бебешки мокри кърпи – наситен откъм брандове или все още недостатъчно добре развит, но предлагащ потенциал?
 
Пазарът определено разполага с разнообразие от брандове. Липсата на уникалност в продуктите отделно успява да допринесе за създаването на усещане за стерилност на регала. Същевременно баланса на тази наситеност не се състои само от национално представени брандове, а има и такива, които успяват да намерят своята ниша успешно на регионално ниво. Продуктите имат сериозно присъствие в бита на потребителите, благодарение на практичността си. За последната година наблюдаваме и ръст в търсенето на антибактериални мокри кърпи, заради повишените изисквания към хигиената, породени от пандемията. Съществува място за ръст в категорията, от гледна точка на продукти с нови специфични приложения и форми.
 
От какво смятате, че се води българската майка при избора на бебешки мокри кърпи?
 
Голяма част от потребителите твърдят, че изборът им се осланя на доверието към определен бранд, но за съжаление разнообразието на регала се развива ексклузивно от продукти, предлагащи дълбоки промоционални нива. За по-големите разфасовки най-често изборът зависи от ценовите равнища на продуктите, при малките фактор е наличието в търговския обект.
 
Кои са по-предпочитаните разфасовки бебешки мокри кърпи според вашите наблюдения?
 
Разделяйки категорията условно на малки и големи разфасовки, можем да видим, че всяка от тях успява да се развива благодарение на различните търговски канали на разпространение. Всяка от разфасовките има универсален начин и повод на употреба, но фактор при малките е, че остават безспорно необходими при ситуация в движение.
 
Има ли фаворит по отношение на аромата/съставките на тези продукти? 
 
По отношение на състав/аромат можем да обсъждаме фаворити, ако разгледаме категорията на големи и малки разфасовки. При големите преобладават аромати, характерни за цялата категория бебешка грижа. Интерес пробуждат и тези, които са без аромат или с хипоалергенен такъв. Отново отбелязвам и антибактериалните мокри кърпи, които затвърдиха позицията на категорията сред целия инструментариум за дезинфекция на дома по време на епидемиологичната обстановка. При по-малките определено имаме повече разнообразие на аромати (цветя, плодове, усещания и др.), което се води от тяхната по-широка комерсиализация, в следствие на търсенето на хидратация или освежаване.
 
Има ли иновации в тази категория и в каква посока са те?
 
По-голямата част от новите предложения в категорията са обвързани с количество и/или нов аромат. Някои заложиха и на функционална добавена стойност, но универсалния характер на продуктите от категорията не им даде възможност да се реализират подобаващо. Като най-важен фактор за иновация при създаването на нашия бранд мокри кърпи отделихме необходимото внимание на качеството на текстила, който ще се използва, защото за нас той беше най-важния компонент на продукта, който същевременно, до този момент, оставаше на втори план. Създадохме продукт, който да акцентира върху допирните ни сетива, а не ароматните и така успя да затвърди лоялна потребителска аудитория, благодарение на истински приятното усещане, което се придава при използването му.
 

Съвременните родители се ориентират към кърпички без аромати и химични консерванти

 
Рилка Петкова, Управител, “Аванс Трейд” ООД
 
Как определяте българския пазар на бебешки мокри кърпи – наситен откъм брандове или все още недостатъчно добре развит, но предлагащ потенциал? 
 
Пазарът на бебешки мокри кърпички е динамичен и стабилен. Наличието на голяма конкуренция налага предлаганите продукти да бъдат уникални, качествени, максимално изчистени от консерванти и компоненти. Категорията предлага поле за развитие както в дълбочина, така и в широчина. Потенциал има при продуктите, които търсят нови технологии в стремежа си за опазване на околната среда и предоставяйки най-доброто на нашите деца. Според нас пазарът се дели на две основни групи - традиционна и модерна търговия. 
Традиционната търговия е трудна за анализ, тъй като механизмите на обследване на модерната търговия не работят в него. Характерни при нея са липсата на лоялност към марка, ниско качество, ниска цена, използване не по предназначение, нерегламентирани производство или внос. 
В канала на традиционната търговия, наличността  на „маркови“ продукти е по-голяма от предлаганите „no name” продукти в модерната. Модерният пазар, от своя страна, е  регламентиран, иновативен, развиващ се и лесен за обследване.  
Антибактериалните кърпи заемаха малка част от общия пазарен дял, но пандемията наложи повишено търсене в категорията и ще е интересно развитието в тази посока.
 
От какво смятате, че се води българската майка при избора на бебешки мокри кърпи?
 
Родителите са особено внимателни при избора на продукти за грижа за децата си в днешно време. Според нашите наблюдения, водещите фактори при избора на бебешки мокри кърпи са външният вид на продукта, описанието на опаковката, наличието на капаче за по-добро съхранение на кърпичките, умерена степен на импрегниране на влажността без лепкавост, плътна неразтеглива текстура с достатъчен размер за икономично потребление, какви са вложените екстракти, максимално изчистен състав, съотношение цена/качество и промоционална цена. 
 
Кои са по-предпочитаните разфасовки бебешки мокри кърпи според вашите наблюдения?
 
Компанията ни е повече от 20 години на пазара и нашите наблюдения показват, че най-предпочитаната разфасовка е 72 бр. В премиум сегмента варират между  40 – 56 бр., като тази категория не се радва на особена популярност. Икономичните предложения  в диапазона  80-90-120 бр.  набират инерция в продажбите, като 120 бр. в традиционната търговия държат не малък дял. По-малките разфасовки между 15 и 30 бр. са една добра добавена стойност на съществуващ продукт/линия.
 
Има ли фаворит по отношение на аромата/съставките на тези продукти? 
 
Според нашите наблюдения смятаме, че алое вера е лидер на ароматите/съставките. Наблюдаваме и тенденцията, че съвременните родители се ориентират към кърпички без аромати и химични консерванти.
Най-голяма популярност и търсене на пазара отбелязват кърпичките, импрегнирани с 99% йонизирана вода.  Предимството им е липса на аромат, което прави използването им възможно при наличие на висок праг на чувствителност и проява на алергични реакции.
 
Има ли иновации в тази категория и в каква посока са те?
 
Иновациите вървят в посока биоразградими опаковки и изцяло биоразградими кърпички на водна основа. 
 
Има ли предложения в тази категория, които привличат майките, стремящи се да ползват биоразградими продукти, за да замърсяват колкото се може по-малко околната среда?
 
Tази категория е все още недостатъчно развита, но крие възможности за развитие.
 

При този наситен пазар, водеща при решението за покупка е по-добрата цена


Евелина Бетова, управляващ съдружник, “БЕБЕЛАН” ООД
Как определяте българския пазар на бебешки мокри кърпи – наситен откъм брандове или все още недостатъчно добре развит, но предлагащ потенциал? 
 
Смятам, че пазарът е наситен откъм брандове.
 
От какво смятате, че се води българската майка при избора на бебешки мокри кърпи?
 
По-голяма част от хората са ценово чувствителни. При този наситен пазар, водещото при решението за покупка е „по-добрата цена“. Следващите елементи при избора на потребителите са „аромат“ и „популярност на продукта / марката“.
 
Кои са по-предпочитаните разфасовки бебешки мокри кърпи според вашите наблюдения?
 
Със сигурност по-предпочитани са по-големите и икономични разфасовки.
 
Има ли фаворит по отношение на аромата/съставките на тези продукти? 
 
Не ми е известно да има фаворит сред ароматите. Относно съставките, според нас „екстракт от Алое Вера“ се приема най-добре.
 
Има ли иновации в тази категория и в каква посока са те?
 
Да, ние имаме иновативен продукт и той е влажни кърпи със сребърна вода. Продуктът е 100% натурален, 100% биоразградим и в същото време подходящ за хора с дерматологични проблеми и/или много чувствителна кожа.
 
Има ли предложения в тази категория, които привличат майките, стремящи се да ползват биоразградими продукти, за да замърсяват колкото се може по-малко околната среда?
 
Да, това са продукти, които съдържат само натурални и разградими суровини – вискоза, памук, бамбук и които са напоени предимно с вода (без химически елементи). 
 

Майките търсят  все повече мокри кърпички с 99% органичен памук и чиста вода

Георги Камбуров, управител, “ВЕГА 96” ЕООД
 
Как определяте българския пазар на бебешки мокри кърпи – наситен откъм брандове или все още недостатъчно добре развит, но предлагащ потенциал?
 
Мокрите кърпички за бебета са предназначени за почистване на нежната кожа на мъничетата в екстремни условия, когато майките нямат достъп до вода, сапун или дезинфектант. Те са грижовни към бебешката кожа, не предизвикват дразнения и са първа помощ в много ситуации. Бебешките мокри кърпички се използват и за много други неща в ежедневието: за премахване на грим, за освежаване на шкафове, за почистване на обувки, за забърсване на прах, за премахване на петна от килима и настилката, за почистване на клавиатурата, за почистване в колата и други.
Мокрите кърпички станаха все по-търсен и използван козметичен продукт, след като COVID пандемията засили призивите за поддържане на лична хигиена.
На българския пазар има над 20 марки мокри кърпички в изключително богато разнообразие - с различна цена и качество, в различни опаковки, с различни аромати. Има кърпички с голямо съдържание на вода, със сребърна вода, с олио, антибактериални, със специално предназначение (интимни, за грим, за мебели, за баня) и други. Употребата им все повече се разширява.
Въпреки че еднократните мокри кърпички осигуряват удобство във всеки един момент, то използването им сериозно вреди на околната среда. За да се предпази околната среда се вземат спешни мерки за създаване на екологични кърпички, въпреки че те са малко по-скъпи. 
Пазарът е наситен с брандове и все пак предлага потенциал за развитие на мокри кърпички съобразно новите изисквания на ЕС за опазване на околната среда и на здравето. Тенденциите са към биоразградими мокри кърпички, които не задръстват тоалетната и с по-малко съдържание на пластмаса.
Всичко това създава предпоставки на пазара да се появят нови марки и нови видове мокри кърпички.
 
От какво смятате, че се води българската майка при избора на бебешки мокри кърпи?
 
Мокрите кърпички са огромно улеснение за тоалета на бебето. Те се използват по няколко пъти на ден и докосват най-деликатните зони на бебето. Затова когато купува мокри кърпички, българската майка избира за своето бебе най-доброто и решаващо за нейния избор е качеството на продукта. Тя се интересува дали съставките и ароматът са естествени. За нея е важно да не дразнят чувствителната бебешка кожа. След това обръща внимание на марката, цената и не на последно място взема предвид мнението на приятели или информацията от специализирани издания.
В крайна сметка решението за покупката на този често използван консуматив се взема на база най-доброто съотношение цена-качество.
 
Кои са по-предпочитаните разфасовки бебешки мокри кърпи според вашите наблюдения?
 
Предпочитат се разфасовки на бебешки мокри кърпи от 72 броя в пакет. В тези пакети мокрите кърпички са плътни и са удобни за носене в чанта. За домашна употреба се купуват и по 120 броя в пакет, които са по-икономични.
 
Има ли фаворит по отношение на аромата/съставките на тези продукти?
 
Фаворити сред ароматите са лайката и алоето, които са нежни, хидратират и успокояват кожата, притежават антибактериално и противовъзпалително действие.
Майките търсят  все повече мокри кърпички с 99% органичен памук и чиста вода, защото тези кърпички ефективно почистват замърсяванията по кожата, като същевременно с това я успокояват, омекотяват и освежават.
 
Има ли иновации в тази категория и в каква посока са те?
 
В средата на 50-те години все повече хора пътуват и се нуждаят от начин за почистване в движение. И тогава американецът Артър Юлий  изобретява мокрите кърпички. Той разкрива своето изобретение на Националното изложение за ресторанти през 1960 г. в Чикаго и през 1963 г. започва да продава продуктите Wet-Nap на Кентъки Фрайд Чикън.
Днес мокрите кърпички освен удобство са и проблем. ВиК дружествата призовават гражданите: „Помогнете да спрем задръстванията в канализацията! Не изхвърляйте МОКРИ КЪРПИЧКИ в тоалетната!“.
Иновациите са в посока да се премахне количеството пластмасови кърпички, причиняващи щети на околната среда в световен мащаб - ДИРЕКТИВА (ЕС) 2019/904 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 5 юни 2019 г. относно намаляването на въздействието на определени пластмасови продукти върху околната среда. Това насърчава производството на мокри кърпички от естествени материали и използването на рециклирани опаковки, което ще се отрази и на цената на продукта.
Съвременните родители на малки деца са информирани на тема органични, устойчиви и естествени кърпички. Те искат не само да се грижат за своето бебе, но и да са уверени, че използват продукт, който е разработен с мисъл за околната среда. 
 
Има ли предложения в тази категория, които привличат майките, стремящи се да ползват биоразградими продукти, за да замърсяват колкото се може по-малко околната среда?
 
От март 2018 г. предлагаме на българския пазар мокра тоалетна хартия. Естественият състав и аромата на лайка я правят подходяща за чувствителна кожа. Мократа тоалетна хартия  е биоразградима и щадяща природата. Може да се изхвърля в тоалетната чиния. По 60 броя в пакетче, кърпичките са големи и плътни. С безупречен контрол, те правят денят на всеки спокоен.
Стремим се да отговорим на нуждите на нашите клиенти и вече разработваме иновативен биоразградим, екологичен и устойчив продукт, съобразен с Европейските изисквания. Бебешките ни мокри кърпички ще бъдат меки и плътни, хипоалергенни, пребиотични, с 99% вода, биоразградими, изцяло от целулоза и на достъпна цена. Не съдържат алкохол, оцветители, силикони, парабени и парфюм. За удобство ще се предлагат в пакет по 60 броя.