Пазарът на кравето сирене се стабилизира

Брой 12, декември 2016

Дата: 05.01.2017 Коментари: 0
Снимки (1)
Пазарът на кравето сирене се стабилизира

Ръст в стойност и спад в обем това са изводите от данните за категория „Бяло саламурено сирене” на „Нилсен България” за МАТ август септември 2016. Те бяха представени по време на последния за годината Pro Brand Test, на който гостите участваха в сляпа дегустация на сирене, произведено от 100% краве мляко.

През последните 12 месеца, приключили през септември 2016 г., увеличението в стойност в категорията е с 0,4%. Цената за килограм сирене е нараснала с 2,2 на сто. Продадените обеми падат с 1,8 на сто, а продажбите в бройки – с 1,1%. Въпреки тези данни позициите на кравето сирене се стабилизират, посочва Ангелина Димитрова от агенцията за проучване на пазара. Спадът в категорията се обуславя основно от имитиращите продукти. Разделяйки видовете сирена от краве мляко, имитиращи продукти и специализирани сирена (в които влизат козе, биволско, овче, смес – бел ред), данните на „Нилсен България” показват, че през последната година (МАТ август септември’16) спрямо предходната сиренето от краве мляко се е увеличило с 2% в обем. Спадът на имитиращите продукти е с 10 на сто, а на специализираните – с 5%. Данните за последния МАТ на агенцията показват, че от общия обем продажби в категорията, 71% се държат от кравето сирене, 27 на сто от имитиращите продукти, и едва 3 на сто от специалните сирена.

Важност на каналите

Данните показват и че важността за продажбите в обем и в на обектите от традиционната търговия пада през МАТ август септември’16 спрямо МАТ август септември’15, докато тази на средните и големите хранителни магазини и супер/хипермаркетите се увеличава.

През последната година продажбите на сирене бележат ръст в средните и големите хранителни магазини от 40 до 300 кв. метра и в супермаркетите и хипермаркетите (>301 кв. м). В средните и големите магазини съответно увеличението в стойност е 3%, а в обем 0,3 на сто. Изменението на средните цени в този канал е с 2,6%. При хипер и супермаркетите ръстът в стойност е с 3,7 на сто, в обем с 0,5. Средните цени на килограм са се увеличили с 3,2 на сто. Сериозен спад на продажбите както в обем, така и в стойност се отчита в канала на традиционната търговия. Понижението в стойност е със 7,6%, а в обем с 6,9 на сто. Средните цени са паднали с 0,7 на сто през последната година.

Сирене на килограм vs. пакетирано сирене

На пазара на краве сирене преобладават продажбите на килограм, но с увеличаването на супермаркетите и големите магазини расте и делът на продаваното пакетирано сирене. През последната година, приключила през август септември’16, продажбите в стойност на пакетирано сирене с фиксирано тегло са 16,6%, а в обем – 8,4 на сто, като се отчита ръст и при двата вида продажби спрямо предходната година.

Най-продаваното сирене според грамажа е това от 1 кг, като най-много продажби на този грамаж през последната година са били реализирани в хранителните магазини от 0-40 кв. м (98,2%), следвани от магазини от 40-300 кв. м (95,1%) и супермаркетите и хипермаркетите (83,3%). Именно в канала на модерната търговия е по-изявен делът на продажбите на разфасовките от 800 г (7%) и 400 г (3%).

Цените на сирене са се увеличили средно с 2,3 на сто на килограм и с 1,6 на сто на опаковка, показват данните на „Нилсен България”. Така цената на килограм през МАТ август септември’16 вече е 6,11 лв. а средно на опаковка – 5,69 лв. Най-продаваните сирена на пазара са в ценовия диапазон 5 6,99 лв. Техният дял в обем е 38,4% като увеличава с 0,3% спрямо МАТ август септември’15. Делът в стойност на продуктите с тази цена е 39,2% и той също се увеличава спрямо предходната година с 0,5%. Следващите най-купувани сирена са в ценовия диапазон 2 – 4,99 лв., като техният дял в обем пада с 9% през настоящия период, достигайки 36,8 на сто. Спадът на продажните в стойност на същите продукти е с 10%, достигайки 21,1% през МАТ август септември’16. Най-голям ръст през тази година отчитат сирената с цени от 7 до 9,99 лв./кг. Продажбите в обем на този сегмент са се увеличили с 13,3% до 15,7 на сто и с 13% в стойност до 20,7 на сто. Това е и единственият сегмент, в който броят на активните продукти не намалява през тази година, а се увеличава, стана ясно от данните на агенцията за проучване на пазара. Класации на производители и брандове

Класацията на „Нилсен България” на база продажбите в стойност през МАТ август-септември’16, представя топ 5 на производители и марките, подредени по азбучен ред. В топ 5 производители влизат: Би Си Си Хандел, Димитър Маджаров, ЕТ Интерес – Ситово, Маклер Комерс, Пип Трейд. В топ 5 марки се нареждат Давидово, Димитър Маджаров, Елена, Сердика и Ситово.

Дегустацията

• Маджаров

• Олимпус

• Боженци

• My day

• Meggle

Това бяха марките, на които бе организирана сляпа дегустация по време на последния за 2016 г. Pro Brand Test. Гостите трябваше да опитват от пробите във всяка една от петте номерирани с индивидуални номера чинии и да я оценят по няколко сензорни показателя, с помощта на два вида скала за измерване:

• 7-бална качествена оценка, при която потребителят показва колко харесва или не харесва продукта по даден показател. Оценката започва от „1-Изключително не ми харесва”, минава през „2 Много не ми харесва”, „3 Малко не ми харесва”, „4 Нито ми харесва, нито не ми харесва”, „5 Малко ми харесва”, „6 Много ми харесва” и достига до „7 Изключително много ми харесва”.

• 5-бална скала, където даденият показател се измерва количествено. Чрез този тип скала потребителите могат да кажат дали съответният показател е много слабо изразен, дали е точно както би го харесал потребителят, или е прекален за неговия вкус. Показателите, по които дегустаторите трябваше да оценяват анонимните проби бяха:

Външен вид          Цвят             Мирис            Вкус             Соленост              Масленост              Твърдост

След като тестването на различните марки бяло саламурено сирене приключи, лабораторията за сензорен анализ EC Bul, която осигурява експертна подкрепа в оценяването, обяви резултатите.

Външен вид

Оглеждайки нарязаните сирена в чиниите и използвайки 7-балната скала за оценка, гостите определиха за най-добро сирене според външния му вид May day (5,60 точки). Следващи брандове в класирането са Маджаров (5,10), Боженци (4,80), Meggle (4,70) и Олимпус (3,00).

Цвят

Цветовете на пробите бяха оценени по 5-балната скала. Абсолютно категорично с 10 гласа от 10-те дегустатори като „Точно както трябва да бъде”, беше оценен цветът на My day. За цвета на Маджаров 8 човека са посочили, че е „Точно както трябва да бъде”, но двама са го определили като „Леко тъмен”. „Леко тъмен” беше определен цветът на Олимпус от преобладаващата част от хората (6 човека). При Meggle гласуващите са се колебали най-много между „Точно както трябва да бъде” и „Леко тъмен”, като за всяко от двете определения са се застъпили по 4 човека.

Мирис

Оценката на мириса се извърши по 7-балната скала. Най-много точки по този показател събра My day (5,00), Следват Маджаров (4,70), Meggle (4,40), Боженци (3,80) и Олимпус (3,60)

Вкус

При вкусът, който беше оценен по същата скала като мириса, първото място според предпочитанията на дегустаторите зае Маджаров с 5,60 точки. Негов подгласник беше My day с 5,20. Последваха Meggle с 4,50 точки, Олимпус с 3,70 и Боженци с 2,80.

Соленост

„Точно както трябва да бъде” са определили солеността на Маджаров всички 10 дегустатори. Следващото сирене, събрало най-много гласове (7) за точната соленост е Meggle. May day се колебае най-вече между „Много солен” (4 гласа) и „Точно както трябва да бъде” (4 гласа).

Масленост

По отношение на маслеността най-много гласове за „Точно както трябва да бъде” е получило сиренето Маджаров (8 гласа). Същото твърдение, но с 6 гласа е за May day, но за него трима от гласуващите са посочили, че е „Много маслен”. При Meggle дегустаторите отново са били раздвоени най-вече между „Слабо маслен” (4 гласа) и „Точно както трябва да бъде” (4 гласа). За Боженци преобладаваща част от хората (6 човека) са отбелязали, че е „Недостатъчно маслен”.

Твърдост

Единственото от 5-те вида сирена, което е определено като точно толкова твърдо, колкото трябва да бъде е това на Маджаров със 7 гласа. Следват My day с 5 гласа, Боженци с 4 и Meggle с 3 гласа. Общо 7 дегустатори са определили твърдостта на Олимпус като „Леко мека”.

Обобщена оценка

На базата на оценките по 7-балната скала за външен вид, мирис и вкус, лабораторията за сензорен анализ изготвя и финална оценка от сляпата дегустация. Така първото място си поделиха My day и Маджаров с 5.25 точки всеки. На второ място се нареди Meggle с 4, 53 точки, следвано от Боженци с 3,55 и Олимпус с 3,50.