PHARMA
Според IQVIA, една от водещите компании за анализ на фармацевтични данни, през първата половина на 2020 г. в България има 15% увеличение в стойността на продажбите от аптеките към крайните потребители в категорията хранителни добавки в сравнение с 2019 г. Резултатът от края на годината показва още по-впечатляващи цифри, тъй като действителното увеличение в категорията е почти 20% в стойност на продажбите в сравнение с 2019 г. Като цяло растежът в категорията хранителни добавки е много по-висок от този на пазара на регистрираните продукти без рецепта, който е нараснал само с 3,6% в стойност спрямо 2019 г.
Най-високите продажби на хранителни добавки са били през първото и четвъртото тримесечие, което до голяма степен е обусловено от 2-те вълни на пандемията на COVID-19 в България, но е свързано и със сезонността на някои от категориите. Във водещите групи в рамките на физическия аптечен канал няма сериозни промени при сравняване на двете половини на годината. Наблюдава се сезонността, която засяга някои от групите като „Кашлица и настинка“, но крайният резултат показва, че тази група, например, заема същото място в най-високо класираните групи хранителни добавки – 3-то място, както за 2020 г., така и за 2019 г. Категорията „Витамини и минерали“ показа наистина впечатляващ ръст – над 42% в стойността на продажбите в сравнение с 2019 г. Друга група с принос в представянето на хранителните добавки има групата на тониците, която е нараснала с над 46%.
При по-задълбочен анализ на данните се открояват някои забележителни резултати за категориите от ниво OTC3: 227% увеличение на стойността на продажбите на витамин А и витамин D спрямо 2019 г., 134% увеличение на лекарства срещу настинка или грип и над 60% на имуностимуланти, обикновен витамин С и мултивитамини.
Ако насочим прожектора към производителите, най-високо по кумулативни стойности на продажбите се класират (по азбучен ред) „АбоФарма”, „Валмарк”, „Куайсер Фарма”, „Неофарм” и „Фортекс”. „Авирон рапид” на „Неофарм” е най-продаваният продукт за 2020 г. в сектора на хранителните добавки. В топ 10 се нареждат още „Биозин”, Витамин C, „ПроКомбо”, „Селеногин”.
На пазар, в който инструментът за растеж е не само увеличението на обема, но и ценовото позициониране, въпросът дали промоциите са стимул за по-високи продажби винаги е на дневен ред. През 2020 г. наблюдавахме комбинация от двете - безпрецедентно търсене на продукти, някои от които се продаваха независимо от цената и бяха изчерпани за определени периоди, и понижаване на цените в групи, които не бяха в центъра на вниманието на потребителите по време на пиковете на пандемията.
Дигиталните промоции и възможността за лесното им преструктуриране в онлайн канала могат да привлекат повече нови играчи в областта на електронната търговия. Интересно е да се отбележи, че въпреки, че водещата категория в онлайн продажбите според данните на IQVIA за хранителни добавки, е същата като във физическите обекти („Витамини, минерали и хранителни добавки“), второто място в онлайн аптечния канал е за „Тоници и други стимуланти“ – който е на 4-то място във физическите аптеки. Освен това категория „Кашлица и настинка“ е на 6-то място по стойност на продажбите в онлайн канала, а заема 3-то място във физическите обекти. От това могат да се направят изводи за различното поведение на потребителите в различните канали, както и за ролята на промоциите и рекламите.
Пандемията оказа своето въздействие през 2020 г., но не може да се твърди, че повлия съществено на броя на отворените аптеки на българския пазар. Затварянето на моловете, по-малкият брой чуждестранни туристи по морето през летните месеци и куп други обстоятелства доведоха до факта, че някои от обектите не бяха отворени както обикновено. Като цяло, сравнявайки януари 2020 г. с декември 2020 г., IQVIA наблюдава спад в работещите аптеки, но най-вече в рамките на естественото развитие на пазара.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай