Аптечен мърчандайзинг или как да накараме аптеката да продава сама

Брой 12, юни-юли 2023

Дата: 27.07.2023 Коментари: 0
Снимки (1)
Аптечен мърчандайзинг или как да накараме аптеката да продава сама

Част II

Всяка една аптека е сложна система от мебели, асортимент, определена планировка, осветление, аромати, цветове. Естествено, има и човешки фактор – търговски персонал и клиенти. Мърчъндайзингът включва всичко, с изключение на този човешки фактор, и за всички тези елементи ще стане дума тук. От От Ивайло Кунев, www.pharmiq.bg*

Излагане и оформление

Щом имаме посетители, които все пак са решили да влязат и са преминали входната зона и горещата зона, и продължават навътре, време е да подготвим и вътрешната зона. Най-важният момент в случая е начинът, по който ние излагаме и оформяме продуктите в залата.

Основната задача на ефективното излагане и оформяне на продукти е естествено управлението на мнението на посетителя с цел покупка. Трябва да го мотивираме да купи нещо и то не просто нещо, а възможно по-високо маржинален продукт, заедно със съпътстващи.

Обикновено за хората е най-удобно да гледат продукти и рафтове, които са на нивото между очите и ръцете. Съответно, тези рафтове се радват на най-много внимание. Точно затова те се наричат „златните” рафтове.

Като цяло, погледът на посетителите първо пада върху най-красивите и привлекателни продукти. Точно тях слагаме на златните рафтове, за да усилим ефекта с максимално лесна достъпност. Естествено, тези продукти освен красиви и привлекателни трябва да бъдат и доста печеливши за бизнеса.

На долните рафтове обикновено се слагат по-евтини продукти за целево търсене, а горните могат да се използват или като ценови фон (с по-скъпа цена), или като локален склад.

Имайте предвид, че рафтове извън обсега на ръцете на посетител със стандартна височина, не са търговски рафтове, а само изключително локален склад. Обикновено тези складови рафтове се крият зад големи табели или снимки.

Една честа грешка в това отношение е излагане на възможно най-много продукти в залата. Това е доста неефективно и като цяло буди усещане за евтиния. Между другото е подходящо за магазини с дрехи втора употреба.

Ако имате продукти с изтичащ срок за годност, не забравяйте за правилото тези с най- малък срок да бъдат отпред.

Друго важно правило – всички продукти трябва да бъдат с лице (фейсинг) към пътникопотока. Посетителите не трябва да се мъчат, въртейки глава наляво-надясно, за да разберат какво пише.

Като говорим за начини за позициониране и оформяне на продуктите по рафтове, по-долу ви представям няколко основни такива:

  • Допълващо – заедно с този продукт използвайте ето тези. Пример: „За този латекс ще ви потрябва ето тази четка, ваничка и т.н.“.
  • Като навигация – за визуална идентификация на следваща група продукти.
  • Демонстрация на разнообразие – всичко накуп, пъстро, цветно.
  • Резултат на използване - обикновено се използват снимки, манекени, капсули, напоследък даже и таблети с видео.
  • За скъпи продукти – повече свободно място, по-малко на брой, със специално осветление.
  • Липса на оформление – всичко за 1 лев, нахвърлено в кошница.
  • Като произведение на изкуството – за да подчертаем естетическия момент.

Не забравяйте, че каквото и оформление да използвате, трябва да има постоянна промяна (промяна=живот) – нови концепции, нови акции, нови колекции и т.н.

Образи

Един изключително силен инструмент при оформяне на вътрешното пространство е да се помогне на посетителите в придобиване на усещане за притежание на продукта. Тоест, за да накараме посетителя да купи някакъв продукт, ние му помагаме да визуализира резултата – как този продукт ще се използва/ще се носи/ще се прилага. Колкото е по-силно това усещане, толкова повече емоции получава посетителят, следователно, толкова по-вероятна е продажбата. Това е особено важно за дермо-козметиката във вашата аптека.

Етикети

Като продължаваме да говорим за оформяне на вътрешното пространство, не мога да не спомена етикетите и надписите на продуктите.

С етикетите има два големи проблема, които се срещат почти във всяка една аптека.

Първият е липсата на етикети с цени. Това е забранено, но и не ви помага да продадете продукта. Цената е много важен елемент от решението на клиента и скриването ѝ няма да ви помогне, а по-вероятно ще откаже клиента да купи, защото ще реши да си спести неудобството да пита за цената. „Ами, ако е много скъп и не мога да си го позволя?“, „Ами, ако е много евтин, какво ще си помислят за мен?“  - това са само част от „бариерите“ в съзнанието на вашите клиенти.

Второто е тяхното разположение спрямо посетителя. В колко аптеки можете лесно да разчетете етикета от долния рафт? В нито един.

Затова се препоръчва етикетите да бъдат ориентирани спрямо нивото на очите на средностатистически по ръст клиент по следния начин:


Другият проблем е свързан с информацията на етикетите и надписите. В повечето аптеки етикетите и надписите са чисто информативни - цена, вносител, производител и друга задължителна по закон информация. Това е добре. Но дали само това е достатъчно? Може и много повече:

  • Фокус върху цената – с огромен шрифт.
  • Демонстриране на изгодната цена - със зачеркната стара и размера на икономията.
  • Допълнителни продажби на съпътстващи продукти – с този продукт често купуват 1,2,4...
  • Допълнителни продажби на повече продукти – вземи 3 плати 2.
  • Описание на ползите от продукта.

Имайте предвид че:

  • Етикетите и надписите не трябва да скриват самия продукт.
  • Цената винаги трябва да се вижда ясно и без затруднения.
  • На клиента винаги трябва да му е ясно кой етикет/надпис за кой продукт е.
  • Групи еднородни продукти трябва да имат еднакъв формат на етикети.

Като говорим за интериора на една аптека, има още три важи теми, които искам да спомена:

  • Използване на аромати;
  • Ефективно осветление;
  • Цветови съчетания.

 

Аромати

Използваните аромати, както общо взето и всички други мърчъндайзинг инструменти, имат различни задачи за различните зони:

  • на входната зона – да накараме потенциалния посетител да влезе и да продължи навътре;
  • в касовата зона – стимулиране на увереност и еуфория.

Много хора подсъзнателно използват миризмите, за да оценят такива параметри като свежест, изисканост, качество.

 

Според спецификата на магазина се препоръчват следните аромати:

Скъп бутик

Рози – по-лесно възприемат скъпите цени, стават по- сговорчиви и податливи

Аптека

Билки, плодове, цветя, бор

Детски магазин

Леки и сладки аромати

Магазин за дрехи

Корица и джинджифил - повишават настроението на посетителите и работоспособността на персонала

Магазин за женски дрехи

Ванилия, лавандула, цитруси, мента, сандал

Магазин за мъжки дрехи

Натурална кожа, цитруси

Кожени изделия

Натурална кожа

Магазин за подаръци

Мандарин, шоколад, сандал

Мебелен магазин

Капучино, домашни сладки, пъпеш

Магазин за битова химия

Плодове, цветя, бор

Книжен магазин

Мандарин, шоколад, сандал, самите книги - на типографска боя

Кафе/ бар/ сладкарница

Кафе, манго, шоколад, ликьор

Хранителен магазин

Краставица, диня, тестени изделия

За по-детайлна информация ви съветвам да се обърнете към специалисти по ритейл  ароматизиране.

Осветление

Основна задача на осветлението е то да привлича, а НЕ да отвлича купувачите. Основен принцип – колкото повече време трябва за избор – толкова по-незабележимо трябва да е осветлението.

Има два основни вида осветление:

  • Общо осветление – видимост в търговската зала и общия стил.
  • Контекстно осветление – визуално отделяне на определени продукти и/или техни детайли от цялата маса.

Осветлението се измерва в„луксове”. 1 лукс = 1 люмен / 1 кв. м. повърхност.

За пример – дневно осветление в офис при включени лампи е около 500 лукса. Минималното за аптека е 300-500 лукса. По-слабо осветление в аптеката да се избягва, защото хората интуитивно отбягват по-тъмни места.

Цветопредаване - възможност за предаване на цветове и техните нюанси чрез изкуствено осветление в сравнение с еталона – слънчевата светлина.

За продуктите, за които цветът е важен, трябва да има осветление с най-голям коефициент.

  • Ra. Този коефициент показва доколко естествено изглежда околното пространство в светлината на лампите.

91-100

Най-качествено

81-91

Добро

51-80

Средно

Под 51

Слабо

 

Температурата на светлината се разделя на топла, дневна и студена. Топлината се измерва в келвини (К), колкото повече, толкова по-студено:

2500-2700 К

Много топло

3000 К

Топло

4000-4500 К

Естествено

5000 К

Студено

 

Особено е важен изборът на правилна температура при осветление на храните. Грешно подбрана температура може да прати съвсем погрешна информация.

При използване на източници с различна топлина се препоръчва те да бъдат достатъчно отдалечени един от друг.

Разработени са специални цветови филтри, като за всеки вид храни има съответния филтър, подчертаващ нужният цвят: за кашкавали – жълто, за месо – розово и т.н.

За различните профили на магазините се препоръчват различни комбинации осветеност, цветова температура и коефициент на цветопредаване:

Профил на магазин

Осветеност

Цветова температура

Коеф. цветопредаване

Храни - самообслужване

500

Топло (месо, плодове, зеленчуци...)

>90

Храни – без самообслужване

300

Студено (хляб, мляко, алкохол...)

>80

Спортни дрехи

500

Студено

>85

Горни дрехи

300-500

Топло

>90

Бельо

300-500

Топло или неутрално

>90

Обувки

300-500

Студено

80-90

Ювелирен магазин

500-1000

Топло за злато, студено - за сребро

>90

Домашни стоки

300

Студено за метални изделия, топло за керамика

>80

Аптека

500

Студено или неутрално

>80

За витрините се препоръчва по-интензивно осветление – 1500-300 лк.

Както и за ароматите – за по-конкретна информация ви препоръчвам да се обърнете към специалисти в ритейл осветление.

 

Цветове

Ключовият инструмент при избор на подходящи цветови съчетания е кръгът на Йоханес Итен.

Варианти за ефективни комбинации:

  • Цветове, разположени един срещу друг – за двуцветни комбинации;
  • На еднакво разстояние един от друг – трицветна комбинация;
  • Намиращи се в един полукръг.

Ако го формулираме с геометрия, то хармонично съчетаващи се цветове са тези, които:

  • могат да бъдат съединени с равностранен триъгълник;
  • могат да бъдат съединени с равнобедрен триъгълник.

За целите на уравновесяване на въздействието на цветовете можем да се възползваме от пропорциите на Гете:

Жълто

3

Оранжево

1

Червено

6

Лилаво

9

Синьо

8

Зелено

6

Например, при използване само на червения цвят, той може да вземе не повече от 1/6 от цялото пространство. Ако съчетаваме жълто, червено и синьо - то пропорциите ще бъдат 3/6/8.

Касова зона

И така, накарахме клиента да се заинтересува от нашата аптека чрез ефективни витрини, привлякохме го с интересна гореща зона и посетителят започна да разглежда рафтовете с продукти.

Благодарение на ефективното оформление, правилно подбрани образи и на отзивчив персонал, посетителят избра няколко продукта. Сега идва ред на касовата зона.

Касовата зона е изключително важна територия във всяка аптека. И не само заради това, че се извърша самото плащане. Ето списък на само част от възможните задачи за касовата зона:

  • Продажба на продукти от касовата зона.
  • Предлагане и издаване на клиентски карти.
  • Приемане/издаване на ваучери за намаления.
  • Приемане/издаване на ваучери „доведи приятел”.
  • Продажба на „специални продукти”.
  • Информиране и предлагане на допълнителни услуги.

Както виждате – приемане на плащания е само една от многото задачи. Такова количество задачи естествено води и до определени изисквания към касовата зона.

Най-важното от тях е правилното разположение.

Идеалният вариант предполага, че касата се намира непосредствено преди изхода на магазина, но без директна линия вход - каса - изход. Ако това не е възможно заради помещението на вашата аптека, касата трябва да е в най-отдалечената точка на златния триъгълник.

Това е свързано с психологията на посетителите. Обикновено щом клиентът плати за покупката – той спира да обръща внимание на асортимента и си излиза от обекта. За него логически пазаруването е приключило.

Разполагайки касовата зона непосредствено преди изхода, ние сме сигурни, че посетителят е видял максимума преди да плаща.

Друг важен момент е отношението към опашките. Да ги има или да ги няма? Отговорът е – да ги има, но контролируемо.

Опашките ни трябват, за да може клиентът да обърне внимание на продуктите от касовата зона. Каква по-добра възможност от това да стоиш на опашка. Покрай касите обикновено разполагат външно привлекателни продукти на видимо ниски цени, но с огромен марж, може би най-големия в целия магазин.

Съответно оптималният размер на опашката пред касата е равен на дължината на касовата зона. Обикновено това са от двама до максимум пет човека. При повече хора с цел избягване на напрежение се отваря друга каса, но само за намаляване на опашката, не за нейно пълно премахване.

*Забележка: Част I е публикувана в брой 10/2022 година