Витамините – потребителите са все по-информирани какво да закупят

Брой 5, януари-февруари 2022

Дата: 10.02.2022 Коментари: 0
Снимки (1)
Витамините – потребителите са все по-информирани какво да закупят

Допитахме се до представителите на някои от най-големите компании за витамини как се е развил пазарът на тези продукти през техния поглед.

Хората по-лесно се доверяват на утвърдени и познати марки

 

маг. фарм.  Лилия Божкова, Медицински маркетинг специалист, Куайсер Фарма България ЕООД

Пандемията от Ковид-19 и витамините

За щастие, витамините и минералите, отново доказаха своите полезни свойства и бяха от „добрите герои“ през последните две години. Бидейки дълго време единствената възможност за профилактика и укрепване на организма в разгара на пандемията, витамините и минералите, признати в подкрепата на имунната система, като витамин С, витамин D, цинк и селен, буквално бяха разграбени от аптеките. Всички си спомняме все още шока от първия локдаун и неистовото търсене на витамини, минерали и средства за лична защита – маски и дезинфектанти, които бързо се превърнаха в дефицитна стока. 

Пандемията от Ковид-19 преобрази живота ни в буквален и в преносен смисъл. Ако трябва да излезем извън всички негативни страни на ситуацията, една от положителните е, че ние осъзнахме истинската стойност на здравето, възможността да бъдем заедно с близките си, да работим и пътуваме свободно. Друг голям плюс е, че до известна степен се повиши здравната култура на населението. Хората все повече четат информация на здравни теми благодарение на лесния достъп дори през мобилните устройства и се надявам да се доверяват на достоверни източници. Има много на брой проучвания и статии, които доказват, че приемът на определени хранителни вещества като витамин D, би могъл да намали риска от тежко протичане на Ковид-19. Не малко страни разработиха препоръки за профилактика, в които включваха и адекватен прием на витамини, минерали и омега-3 мастни киселини, особено препоръчително за хората в рисковите групи. Когато говорим за укрепване на имунната система, не трябва да забравяме и за силата на природните съставки, доказали се с времето, като цветове от ехинацея, плодове от арония, куркума и джинджифил и други. На аптечния пазар са представени много продукти, съдържащи както единични съставки (моно препарати), така и комбинации между витамини, минерали и микроелементи и/или растителни съставки, които са готови да посрещнат специфичните нужди на потребителите и им предоставят възможност за избор. Комбинираните продукти, обикновено са предпочитани, заради по-комплексното им въздействие.

Кой купува най много витамини и минерали?

Потребителите днес имат възможност да изберат от продукти, разработени спрямо специфичните нужди на организма в различните възрасти. Според мен най-много витамини и минерали се купуват от потребителите след 25 годишна възраст, тъй като тогава осъзнато започваме да мислим по-активно за запазване на здравето и доброто състояние на организма. 

Жените и по-специално майките, които се грижат както за малките деца, така и за останалите членове на семейството, сякаш по-често мислят за профилактика и подбират продукти, които да подобрят качеството на живот и здравето на останалите. Активно спортуващите хора, било то мъже или жени, също се грижат за добрата форма на организма си и за пълноценното снабдяване с витамини и минерали и колаген, за да защитят ставите си. Децата са специална група потребители, защото при тях от една страна имунната система все още се развива, а от друга страна доста често се хранят еднообразно и небалансирано, общуват в големи колективи в детските градини и училищата, което е предпоставка за по-лесно разпространение на различни заболявания. За щастие има разработени специални фармацевтични форми, като мултивитаминни сиропи с всички витамини от А до Я, с приятен вкус или полезни витамини и пробиотични бактерии под формата на неустоими желирани мечета и редица други. 

Грижата за здравето на всеки човек трябва да е осъзната и пълноценна, а това може да се постигне с разнообразно хранене, включващо свежи плодове и зеленчуци, достатъчно сън, физическа активност и по-малко стрес. В действителност при съвременния начин на живот, стресът и умората са обичайно явление. Често консумираме нездравословни храни, а двигателната активности при много хора е недостатъчна, което неминуемо се отразява негативно на организма. Ето защо смятам, че приемът на хранителни добавки, е част от профилактиката и пример за отговорна грижа за здравето.  

Как да изберем подходящите витамини?

Според мен изборът е комплексен и включва фактори като ниво на здравна култура, препоръка от страна на медицински лица – лекари, фармацевти, убеденост в качеството на продуктите, маркетингови активности на производителите и предишен опит. Хората по-лесно се доверяват на утвърдени и познати марки продукти. Особено ако имат положителен опит, те са по-склонни отново да изберат продукт на същата марка. Съотношението между цената и качеството също е от значение.

Значителна част от хората в зряла възраст вече са потребители на витамини и минерали

Антон Цветков, Търговски Директор, Исо Плюс БГ

Преди и след пандемията

През последните две години сме свидетели на различни възходи и спадове в продажбите на витамини и минерали. Въпреки че имаше и моменти на затруднения с доставките поради повишеното глобално търсене и липсата на суровини, много хора се довериха на ползите от  хранителните добавки и станаха лоялни потребители. Като цяло пазарът започна да се нормализира и балансира от началото на 2021 г.

Потребителите в България започнаха да се информират по-добре за хранителните добавки чрез търсене и четене – основно онлайн. Със сигурност пандемията им повлия да са още по-загрижени за своето здраве и благополучие. Огромното количество налична информация, до която всеки може да достъпи лесно днес, бих казал, че до голяма степен повиши нивото на информираност на потребителите, за да могат да направят по-добре обмислен избор.

Пол и възраст

Значителна част от хората в зряла възраст вече са потребители на витамини и минерали. Някои приемат повече, други по-малко. Струва си да се отбележи, обаче, че възрастта може да се приеме като параметър, който разграничава категориите хранителни добавки. Хората в по-зряла възраст използват основно продукти насочени към подпомагане доброто състояние на ставите, имунната система, подобряване на сърдечна дейност и пр.

По отношение на пола, дамите обикновено са тези, които купуват хранителни добавки и вземат решение за цялото семейство. Жените имат предимство и поради факта, че често купуват хранителни добавки в подкрепа и грижа за своята красота и добър външен вид. 

Дали и какви витамини и минерали да купуваме?

Резултати от различни проучвания и изследвания доказват, че човешкият организъм изпитва недостиг на различни елементи. В тази връзка, най-ефективен начин за задоволяване на тези нужди би бил чрез прием на хранителни добавки. Следователно, колкото по-информиран е потребителя, толкова по-вероятно е той да приема подходящите за неговите нужди елементи. Бих казал, че това е постоянна грижа за здравето и начина ни на живот!

Изглежда, че потребителите вече са наясно, че качеството е критичен фактор за избор на марка хранителни добавки. За тях е много важно да знаят, че продуктите, които приемат в тялото си са създадени от висококачествени суровини и са подкрепени от науката и съответните проучвания и изследвания. В тази връзка, цената изглежда е все по-малко значим фактор, влияещ върху решението за покупка.

Днес качеството има решаваща роля за покупката

 

Нина Попова, Мениджър продажби, Ревита ООД

Ръст в продажбите заради пандемията

Продажбите на витамини и минерали през последните 2 години бележат ръст от 40% спрямо предходните периоди, а пазарният им дял се е увеличил двойно. 

Нашите наблюдения са, че хората наистина станаха по-загрижени за здравословното си състояние – онова, което забелязваме, е осезаем ръст в продажбите на конкретни витамини и минерали, а също и на продукти, ориентирани към имунното здраве. 

За кого представляват най-голям интерес витамините и минералите?

Продуктовото ни портфолио включва витамини и минерали в най-бионаличните им форми и съобразени с всички възрасти. Имайки предвид, че в много от случаите жените са водещи в семейството, както и че именно те по-често търсят здравна информация от различни източници , мога да кажа, че те са и основният потребител на диетични добавки за цялото семейство. 

Нужни ли са те?

Категорично да! Забързаният начин на живот, стресът, както и фактът, че невинаги имаме възможност да спазваме здравословен хранителен режим, неминуемо повишават нуждите на организма от допълнителна подкрепа, каквато могат да осигурят диетичните добавки с доказан и гарантиран произход. 

Хората започнаха все по-усилено да се информират относно избора на витамини и минерали. Докато преди време цената бе водещ фактор, днес качеството има решаваща роля за покупката. 

Едни от най-важните ориентири за качество са чистотата на състава, изцяло натуралният му произход, а също и биологичната активност на ингредиентите, особено на растителните екстракти, при които стандартизацията има ключово значение за ефикасността. 

Хранителните добавки се превръщат в част от хранителния план на всеки един човек


Снежана Атанасова, Маркетинг мениджър, Натурпродукт ООД

Пандемията увеличи информираността

Така както целият сектор бележи ръст в продажбите на Категория Хранителни добавки, така и при нас има повишено търсене на водещите ни продукти в тази категория. Потребителите разбраха за ползите от приема на витамин D и това доведе до моменти, в които не можехме да отговорим на търсенето на един от топ продуктите ни.

В рекламните ни стратегии залагаме на информираност на потребителите за ползите на нашите добавки и виждаме, че има засилен интерес от тяхна страна на потребителите да четат и да се информират по темата. Благодарение на социалните мрежи поддържаме ежедневен контакт с нашите клиенти и можем веднага да отговорим на техните въпроси. Това ни дава ясна и бърза информация за пропуските в рекламата от наша страна и кое остава неясно за нашите клиенти. Покрай пандемията много хора разбраха, че слънцето не е достатъчен източник на Витамин D, както се смяташе до скоро. Проучвания по темата показват, че всъщност 75% от хората в България имат недостиг и приема на витамин D е задължителен. За това е важно тази информация да достигне до повече хора, през нашите канали.

 Витамини за всеки от семейството

Традиционно в българското семейство, жените са тези, които пазаруват лекарства и хранителни добавки. Те са тези, които задълбочено четат по темата и разпределят семейния бюджет за пазар. Това се отнася и за купуването на лекарства и хранителни добавки. Потребителският профил се допълва от това, че обикновено се пазарува за цялото семейство – един човек купува витамини и минерали не само за себе си, но и за децата си.

Неизменно хранителните добавки се превръщат в част от хранителния план на всеки един човек, но това не трябва да замества пълноценното хранене. Малко са хората, които включват всички хранителни групи и затова, често се получава недостиг на някой важни витамини и минерали. Също трябва да се има предвид, че по време на пандемия и при смяната на сезоните се препоръчва организма да се подпомага с хранителни добавки. Относно това, кое е определящо при избора, това са четири важни елемента – състава, концентрацията, фирмата производител и търговското предложение.