Витамини и минерали – тенденции, препоръки, реклама и сезонност

Брой 13, март-април 2024

Дата: 20.03.2024 Коментари: 0
Снимки (1)
Витамини и минерали – тенденции, препоръки, реклама и сезонност
Има ли ръст на продажбите на микронутриенти през зимните месеци, или търсенето им не е сезонно обособено? Дали потребителите се водят от реклама при избора на витамини и минерали, или стриктно следват препоръката на специалист, било то фармацевт или доктор? И не на последно място, кои са най-търсените витамини и минерали - всичко това попитахме компаниите, предлагащи подобни продукти в аптечната мрежа. Водени от убеждението, че само играчите на пазара могат да дадат информация от първа ръка за тенденциите на него. Ето какво ни споделиха част от тях. 
 

Има засилено търсене на определени витамини и минерали, които се предлагат в комбинации

Нина Попова, Мениджър Продажби, Ревита ООД
 
Как се развива пазарът на витамините и минералите през последната година?
 
Според IQVIA пазарът на мултивитамини е задържал нивото си от миналата година. Напоследък се забелязва засилено търсене на определени витамини и минерали, които се предлагат в комбинации. Клиентите се интересуват от подобни продукти най-често при специфични здравословни проблеми. Примери за такива са витамини К2 & D3, цинк & селен, витамин В12 & фолиева киселина и др. 
При нас се наблюдава и завишено търсене на по-непопулярни форми на магнезий със специфично действие. Ние предлагаме много богат избор, на практика почти всички видове магнезий.
 
Кое според вас е водещо при избора на витамини и минерали – препоръка от доктор или насока от фармацевт?
 
Мотивите може да са различни – здравословни проблеми, при които е необходимо да се приемат определени витамини и минерали, тенденциите също играят голяма роля – тук говорим за „модерните продукти“, които са набрали популярност като например  витамини В12, К2,D3 и др. Препоръките от специалисти са друг фактор в решенията за покупка, но в тези случаи по-често се касае за хора с конкретни здравословни проблеми, потърсили професионално мнение.
 
Доколко рекламите на витамини и минерали играят роля в образоването на потребителя и избора му на конкретен продукт?
 
Рекламите насочват интереса на потребителите към продуктите, но освен това могат да бъдат и образователни, зависи от вида им. Добрата реклама е онази, която завладява потребителския интерес и едновременно с това предоставя полезна информация. Изключително важно е да не забравяме, че хората всъщност не се интересуват от нашите продукти, а от това дали и как те ще разрешат техните проблеми. 
 
Смятате ли, че пазарът е пренаситен от конкурентна гледна точка?
 
Според мен всяка конкуренция е здравословна, а и практиката показва, че определено има пазар за всички. В България конкуренцията е наистина сериозна на всички ценови нива и всички сегменти. Ние се стремим да предлагаме качествени продукти от реномирани марки. Също така следим световните тенденции и се опитваме да предложим на нашите клиенти най-модерните диетични добавки.
 
Как изглежда топ 3 на най-търсените витамини през вашия поглед?
 
Витамини К2, D3, В12, С. Също и ниацинът, чиито производни са никотинамид мононуклеотид (NMN) и никотинамид рибозид (NR), които играят роля на градивни елементи за производството на NAD+, който е жизненоважен коензим и хит сред добавките за клетъчно здраве и забавяне на стареенето.
 
А кои са трите най-търсени минерала според вас?
 
Статистиката показва, че това са магнезий, селен и хром.
 
Има ли сезонност при търсенето на витамини и минерали и кога е най-силно изразена тя (извън грипния сезон)?
 
Мултивитамините са най-търсени през есенно-зимния сезон. При самостоятелно предлаганите витамини и минерали или комбинациите, в които са съчетани по няколко от тях, няма особена сезонност. Тук изключение прави витамин D3, чийто недостиг е широко разпространен не само през студените месеци, а се среща често и  при хора, които ежедневно работят на закрито и не се излагат достатъчно често на слънчева светлина.  
 
 

Отчитаме фокусно търсене на различни комбинации от витамини и минерали през различните сезони

Бионат Фарма
 
Как се развива пазарът на витамините и минералите през последната година?
 
През последните години търсенето в категорията на витамините и минералите нараства тенденциозно. Забелязва се, че все повече хора обръщат внимание на профилактиката и превенцията, а приемът на хранителни добавки е най-достъпният начин за това. Друг ключов елемент, който влияе на повишеното пазарно търсене на витамини и минерали, са лекарите. Докато в миналото те подхождаха по-конвенционално при назначаване на терапия, използвайки само лекарства по предписание, днес нещата изглеждат различно - много лекари препоръчват профилактичното приложение на витамини и минерали за общо укрепване на организма, а също и като съпътстваща терапия при лечението на различни заболявания.
 
Кое според вас е водещо при избора на витамини и минерали – препоръка от доктор или насока от фармацевт?
 
По-голямо значение тук оказват фармацевтите. Те са най-достъпният здравен специалист и на тях се налага по-често да правят препоръки за витамини и минерали. Когато отсъства сериозно нарушение в здравния статус на пациентите, те рядко стигат до лекарска консултация. По-лесно е да посетят аптеката и да получат здравна препоръка от фармацевт.
 
Доколко рекламите на витамини и минерали играят роля в образоването на потребителя и изборът му на конкретен продукт?
 
Българските потребители са силно повлияни от този маркетингов инструмент и информацията, която получават от него. Рекламата често е възприемана като образователен елемент – това, за съжаление, вероятно се дължи на не толкова високата здравната култура в България. Голяма част от потребителите асоциират рекламата на даден продукт, най-вече в телевизионния ефир и социалните мрежи, с високо качество и гарантиран ефект при приложението му. Съвсем отделен проблем е и съществуването на откровено подвеждащи потребителя реклами – с твърдения, които не могат да бъдат защитени, с гръмки обещания… Любим е и подходът с позоваването на авторитет, който обаче е лице на бранда, а не обективен специалист. Но определено можем да заключим, че разпознаваемостта на рекламиран продукт сред морето от конкуренти също благоприятства избора на потребителя.  
 
Смятате ли, че пазарът е пренаситен от конкурентна гледна точка?
 
Така изглежда. Особено в някои категории се отчита значителен превес на предлагането над търсенето. Българският пазар е малък, а потребителите все още са слабо ориентирани за конкурентните предимства на отделните продукти в категориите. Разбира се, тази тенденция ще се променя в бъдеще към разширяване на пазарните ниши. На първо място заради развитието на научните технологии, а на второ заради свободния достъп на аудиторията до различни информационни канали.
 
Как изглежда топ 3 на най-търсените витамини през вашия поглед?
 
Една евентуална класация в нашите очи би започнала с витамин С – не само защото участва в множество важни жизнени процеси и необходим за нормалното функциониране на организма, а най-вече защото е познат, любим, неговите ползи и роли не представляват област на съмнение и объркване за масата хора. На второ място бихме поставили витамин D – още от часовете по биология в гимназията е позната неговата роля за растежа и възстановяването на клетките, но активно се популяризират и другите му функции – за репродуктивното здраве, за имунната система, за преобразуването на енергия. На трето място - витамини от групата B заради широкоспектърното си действие и зачестилите по наши впечатления оплаквания за нарушен сън и леки неврологични смущения. 
 
А кои са трите най-търсени минерала според вас?
 
Безапелационен победител в категорията на минералите е желязото. Железният дефицит е широкоразпространен сред хората от всички възрастови групи. Множество социално значими заболявания също налагат повишен прием на желязо.  Забелязваме радостната тенденция да се коментира ефективността на различните форми на желязо, което неизбежно води до по-високо качество на предложенията на пазара. На второ място бихме поставили магнезия. Той има различни функции, като например да участва като кофактор в множество ензими, както и да играе роля за мускулния тонус и съкращения, състоянието на нервната система и др. На трето място вероятно би се намирал калцият заради същественото си значение за правилното функциониране на мускулите, нервите и сърцето и необходимостта съсирването на кръвта и за формирането на костите. Да не забравяме и че комбинацията калций, магнезий и цинк е устойчиво заложена в съзнанието на потребителя.
 
Има ли сезонност при търсенето на витамини и минерали и кога е най-силно изразена тя (извън грипния сезон)?
 
Определено се забелязва по-високо търсене на витамини и минерали в есенно-зимния сезон, но това не означава, че през останалото време търсенето в категорията рязко спада. По-скоро отчитаме фокусно търсене на различни комбинации от витамини и минерали през различните сезони.