Над 15% ръст в стойност на продажбите на пробитици на аптечния пазар

Брой 12, юни-юли 2023

Дата: 27.07.2023 Коментари: 0
Снимки (1)
Над 15% ръст в стойност на продажбите на пробитици на аптечния пазар
Над милион и половина опаковки пробиотици  в аптеките са били продадени у нас в периода от януари до май 2023 г. включително, сочат данни на IQVIA. Ръстът спрямо същия период от миналата година е над 3,6%. В стойност продажбите за въпросния период за тази година възлизат на над 33 млн. лв., а ръстът в стойност спрямо периода януари-май 2022 г. е над 15%. 
 
За 12 месеца назад от май 2023 г. са продадени над 4 млн. опаковки. Това показва ръст от 3,29% спрямо предходния период.. В стойност продажбите за последните 12 месеца до май 2023 са близо 76 млн. лв. Ръстът спрямо последните 12 месеца преди май 2022 г. е 15,42%, когато реализираните продажби на пробиотици и пребиотици са били на стойност над 65 млн. лв.
 
 
Топ 10 корпорациите по продажби в азбучен ред са: Абофарма, Ведра, Витаслим Инове, Евофарма, Кенди Фарма, Медис Фарма България, Неофарм България, Нобел Фарма, Новартис, Фортекс Нутрасютикалс.
 
Те са отговорни за над 86% от продажбите в стойност в категорията за периода от януари до май 2023 г. включително и за почти 85% от продажбите на опаковки за периода.
 
 
10-те марки, които са реализирали най-много продажби в стойност на годишна база (от януари до май 2023) са: Абофарма Флора, Био Баланс, Биогайа, Вая, Лактофлор, Линекс, Омни-Биотик, Пробиен, ПроКомбо, Синкванон.
 
Въпросните брандове са отговорни за над 85% от общите продажби в стойност за периода от януари до май 2023 г. и за 84% от продажбите в опаковки. За 12 месеца назад от май 2023 г., на тях се дължат 85,33% от общите продажби в стойност и 83,32% в опаковки.

 

Пазарът на пробиотици ще достигне 131 млрд. долара до 2032 г.

 
Според Market.us глобалният пазар на пробиотици се очаква да достигне 131 милиарда щатски долара до 2032 г., а приходите да нараснат с 7,9% CAGR (среден годишен темп на ръст) през следващите 10 години (между 2023 и 2032 г.).
 
Глобалният пазар на пробиотици беше оценен на около 62,4 милиарда щатски долара през 2022 г. и се оценява на приблизително 131 милиарда през 2032 г., нараствайки с CAGR от 7,9% между 2023 г. и 2032 г.
 
Пробиотиците са полезни бактерии, които подобряват здравето и чревния микробиом; те могат да помогнат за възстановяване на баланса след заболяване или лечение и да подсилят имунитета.
 
Проучванията показват, че пробиотиците могат да модулират състава на чревната микробиота, да увеличат късоверижните мастни киселини (SCFA) и да намалят риска от развитие на заболявания като диабет тип 2, синдром на раздразнителните черва, рак на дебелото черво и затлъстяване. Освен това те предпазват здравите организми от вредни микроби.
 
Топ тенденции в глобалния пазар на пробиотици
 
Независимите производители могат да наемат за доставчици трети страни, за да продават техните продукти. Докато продължават да се движат към консолидация чрез сливания и придобивания и съвместни предприятия, производителите на пробиотици се фокусират повече върху иновациите и диференциацията на продуктите. Тези тенденции стимулират пазара на пробиотични продукти.
 
Търсенето на пробиотици се движи основно от нарастващата загриженост на потребителите относно широкото разпространение на множество стомашно-чревни заболявания. В допълнение, пазарът на пробиотици се разширява поради увеличаващото се осъзнаване на многобройните ползи от пробиотиците за укрепване на имунната система и подобряване на здравето на червата.
 
 
В допълнение, значителен фактор за стимулиране на растежа е нарастващата възрастна популация, която е по-податлива на хронични стомашно-чревни разстройства. Търсенето на пробиотици е повлияно и от това, че предпочитанията на потребителите се изместват от висококалорични диети към функционални храни и напитки.
 
Нарастващият брой работещи жени и увеличаващият се акцент върху женското здраве стимулират приемането на пробиотици като L. acidophilus, L. rhamnosus, Bifidobacterium и други. Все по-голямата популярност на готовите за консумация продукти поради натоварените работни графици на потребителите, както и заседналият начин на живот стимулират търсенето на пробиотична извара и кисело мляко в преносими, лесни за съхранение и гъвкави опаковъчни материали.
 
Растеж на пазара
 
Пробиотиците се приемат в световен мащаб заради ползите им за здравето на животните и хората. Пробиотиците са признати от международни организации като СЗО и IPA, както и от Международната научна асоциация за пробиотици и пребиотици.
 
Националните правителства и асоциации също така създават регулации и инвестиционни политики за научноизследователска и развойна дейност в областта на пробиотиците. Това са част от причините за растежа на пазара на пробиотичната индустрия.
 
Азиатско-тихоокеанският регион е лидер на световния пазар на пробиотици през 2022 г., като държи 42% дял. Този регион претърпя значителен растеж поради ожесточената конкуренция между ключови играчи в региона, което доведе до повишена осведоменост на потребителите относно тези добавки. Други страни като Австралия, Индия и Китай виждат силно търсене на пробиотични продукти.
 
Пазарът на пробиотици преживява експлозивен растеж в развиващите се страни като Бразилия, Индия и Южна Африка поради разширяването на индустрията за храни и напитки. Тези нации трябва да модернизират своята хранително-вкусова промишленост поради застаряващото население, нарастващите доходи на глава от населението, повишената здравна осведоменост и повишения потребителски интерес. Северна Америка също се възползва от по-високите нива на технологично внедряване, както и от напредъка в научноизследователската и развойна дейност. Следователно се очаква пробиотиците да отбележат скок през следващите години.
 
Канали за разпространение
 
Въз основа на канала за дистрибуция пазарът се класифицира на супермаркети/хипермаркети, аптеки/здравни магазини, магазини за смесени стоки и онлайн търговия на дребно. Тъй като предлагат кешбек и други оферти, хипермаркетите и супермаркетите са доминиращи. Супермаркетите също имат широка гама от пробиотични продукти. Въпреки това, поради напрегнатия си живот и забързаните графици, много потребители предпочитат да пазаруват продукти онлайн. Предлага се доставка до прага, което ще помогне за стимулиране на онлайн пазара на дребно през прогнозния период.
 
Източник: Market.Us