PHARMA

Глобалният пазар на спрейове за гърло се очаква да достигне размер от 473,8 милиона щатски долара до края на 2022 г. Очаква се също така продажбите да се увеличат със среден годишен темп на ръст (CAGR) от 2,1% през прогнозния период, достигайки 586,1 милиона щатски долара до 2032 г., сочат данни на Future Market Insights. Според доклада, помпите и дозаторите са водещи на пазара с дял от около 66,3% през 2021 г.
Смята се, че една от основните причини за множеството респираторни заболявания са повишаващите се нива на замърсяване на въздуха и разпространението на инфекции в градските райони. Излагането на прахови частици може да раздразни гърлото и да предизвика болезненост, която може да варира от лек дискомфорт до силен дискомфорт.
Инфекциите на гърлото са по-чести сега поради промените в околната среда, замърсяването и замърсяването на въздуха. Производителите на спрейове за гърло поставят силен акцент върху въвеждането на нови продукти и непрекъснатите иновации, използващи органични съставки и билки.
Очаква се продажбите на спрейове за гърло да се увеличат в световен мащаб, тъй като повечето спрейове за гърло са лекарства без рецепта, които не изискват рецепта от лекар. Тъй като клиентите са принудени да лекуват често срещани заболявания като настинки, кашлица и възпалено гърло у дома, вместо да посещават лекар, търсенето на този тип продукти ще се увеличи.
Пазарната стойност на спрейове за гърло е приблизително 1,5% от общите 32,0 милиарда щатски долара на глобалния пазар на лекарства за настинка, кашлица и болки в гърлото през 2021 г.
Сред най-често срещаните заболявания в първичната медицинска помощ са инфекциите на горните дихателни пътища, включително ларингит, фарингит, назофарингит и ринит. Симптомите включват кашлица, болки в гърлото, запушване на носа и главоболие. Дори при липса на лечение, острите болки в гърлото се самоограничават и често изчезват за 3 до 7 дни. Но дискомфортът, причинен от възпаленото гърло, може значително да повлияе на ежедневните дейности и качеството на живот и продължава да бъде една от най-честите причини за консултации в първичната медицинска помощ.
В Европейския съюз спрейовете за устна кухина/гърло често се препоръчват като медицински изделия за предотвратяване на обикновена настинка. Например спреят за уста с трипсин/глицерол твърди, че може да съкрати/намали симптомите на обикновена настинка, да спре настинките и да спре инфекцията на клетката гостоприемник от вируса COVID-19.
Методите за локално приложение осигуряват различни предимства пред системното приложение на лекарства, включително повишена бионаличност на продукта, намалени неблагоприятни и нецелеви ефекти и по-голямо удобство за пациента, което насърчава употребата. Спрейовете за гърло са предпочитан начин на приложение за осигуряване на симптоматично облекчение на пациенти с обикновена настинка и свързани инфекции на гърлото.
Кои обаче са най-употребяваните продукти за гърло у нас и как се развива като цяло пазарът на продукти за болно гърло? Отговорите на тези въпроси потърсихме от компаниите производители на продукти за болно гърло.
"Най-търсени са таблетките за смучене"
Емил Василев, Кънтри Мениджър България, EU Pharmacia Bulgaria, a member of USP Group
Наблюдава ли се ръст на продажбите на продукти при болно гърло за последната година?
В последната година продажбите на продукти за болно гърло значително нараснаха. Пазарът се възстанови след пандемията от Covid-19, като през 2022 г. ръстът в обем и стойност е над 30%.
Кой вид продукти са най-търсени: таблетки за смучене, спрейове или сиропи?
Най-търсените продукти са таблетките за смучене, като те обособяват и най-големия сегмент в тази категория. Разбира се, спрейовете и сиропите имат своето място, но те растат с доста по-бавни темпове.
Пандемията колко голямо влияние оказа на пазара в тази категория и има ли спад след стихването ѝ?
В първата година от пандемията, определно имаше забавяне на ръстовете в тази категория, но през последните две години тя не само се възстанови, а и нарасна изключително бързо. Таблетките за смучене при болно гърло са ефективен, удобен и бърз начин за облекчаване на симптомите, което прави този сегмент и най-предпочитан.
Какво според вашите наблюдения стои в основата на избора на марка от страна на потребителите?
Нашите наблюдения са, че при избора на марка от страна на потребителите са водещи ефективност на продукта, бързина на действие и разбира се удобство. В сегмента на пастилите или таблетки за смучене, потребителите предпочитат както лекарствените продукти, така и билковите пастили, като често потребителите избират и комбинираната им употреба. Именно поради тази причеина ЕУ Фармация присъства с две марки в този сегмент – Иновокс Експрес – това е лекарствен продукт за експресно действие при болки в гърлото и Хербитусин – билкови пастили с етерични масла. Хербитусин Близалки са предложение за децата, като тук отново залагаме на ефикастност и удобство при употребата.
Каква е вашата прогноза за бъдещото развитие на пазара?
Очакванията са ни, че положителната тенденция от 2022 г. на ръст в стойност и обем ще се запази през тази и следващата година. Сегментът на таблетки за гърло ще запази своята значимост спрямо другите формати, като потребителите ще продължат да търсят както лекарствени продукти, така и на натурални такива.
„При избора на марка водещa е цената“
Антония Чолакова, Търговски мениджър Фарма, Орбико България
Наблюдава ли се ръст на продажбите на продукти при болно гърло за последната година?
Категорията продукти за болно гърло е една от трите най-големи категории лекарствени продукти без лекарско предписание. Като на годишна база към аптеки се продават малко над 5 милиона опаковки различни форми на продукти за болно гърло като пастили, таблетки за смучение, спрейове, сиропи и разтвори за гаргара. Въпреки че пандемията доведе до известен спад в категорията, нашите наблюдения за последната една година са, че тя расте с предишните си темпове.
Кой вид продукти са най-търсени: таблетки за смучене, спрейове или сиропи?
Най-продаваната форма на продукти за болно гърло продължават да са таблетките за смучене и пастилите, които представляват над 75% от категорията. Но през последните години се наблюдава спад в дяла на таблетките за сметка на спрей формите, които от 11% през 2016 година, вече имат малко над 20% дял в категорията през 2022. Спрей формите са удобни за приложение, всяко впръскване е точно дозирано и дават бърз локален ефект, по тази причина считаме, че ще техният дял ще продължава да расте.
Пандемията колко голямо влияние оказа на пазара в тази категория и има ли спад след стихването ѝ?
Пандемията окaза влияние на категорията, като през първата и втората вълна на КОВИД-19 през 2020, категорията спада с 5.9% в стойност и 9.7% в опаковки спрямо същия период предходната година. Спада се дължи на различния тип лекарствени продукти, които потребителят търси с цел превенция и защита от вируса - имуностимуланти, витамин С, витамин D съдържащи продукти и хранителни добавки за имунната система.
Какво според вашите наблюдения стои в основата на избора на марка от страна на потребителите?
Според нашите наблюдения при избора на марка водещa е цената, но също така изборът на потребителя е силно повлиян и от телевизионните реклами, което е показателно от резултатите в пазарния дял на най-рекламираните продукти за болно гърло. Разпознаваемостта на бранда, дългогодишният опит на лекарите и фармацевтите с даден продукт също оказват влияние.
Каква е вашата прогноза за бъдещото развитие на пазара?
Нашата прогнозата е че категорията ще се развива с положителни трендове през следващите години, като очакванията са делът на спрей формите да продължи да расте за сметка на таблетните форми.
Друга тенденция която наблюдаваме е увеличаване на търсенето на билкови спрейове за гърло, като те са и основната форма при избор на продукт за бременни и малки деца. Сред билковите спрейове най-многобройни са съдържащите прополис.
Ново предложение в категорията е продуктът на италианската компания Pharma Line S.r.l. – Вискофлу спрей за гърло, който беше пуснат на пазара през декември 2022 от Орбико България. Съставът на продукта е регистрирана търговска марка на Pharma Line - Ectociclina-PROg® - смес от прополис, екстракт от грейпфрут и ектоин. Синергията на трите съставки оказва благоприятен ефект при възпалителни процеси на гърлото и е подходящ за възрастни и деца над 3 години.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай