Екологичните варианти мокри кърпи стават все по-популярни

Брой 11, април-май 2023

Дата: 15.05.2023 Коментари: 0
Снимки (1)
Екологичните варианти мокри кърпи стават все по-популярни

Мокрите кърпички намират все повече приложения в домакинствата. Бебешките влажни кърпи вече не са продукт, който се използва само от майките на бебета и малки деца. Много хора ги използват за почистване на ръце, лице, повърхности в дома и колата. Освен, че придобиват все по-голяма популярност, мокрите кърпи стават и все по-екологични, което се случва благодарение на засилващата се загриженост на потребителите за околната среда. Как точно се развива пазарът на тази категория, ще научим от производителите на мокри кърпи, до които се допитахме по темата.

„Потребителите се доверяват на изпитани марки“

Леда Борисова, Бранд мениджър, Амперел ООД

Има ли ръст на продажбите на бебешки мокри кърпи за последната година и, ако да, колко голям е той?

За Septona, като нов играч в категорията, ние отчитаме значителен ръст на продажбите, в рамките на последната година, както и доволни клиенти от новата ни линия.

Забелязва ли се някаква промяна в поведението на потребителите спрямо тази категория?

На този етап потребителското търсене продължава да е в единични опаковки, мултипак опаковките все още не са значим фактор за нашия пазар. Интерес и внимание се насочва към еко опаковки, 100% памучни продукти, продукти с водно съдържание, но засега по-скоро като допълнителен, а не основен избор.

На какво обръщат най-голямо внимание потребителите, когато избират продукт от категорията?

Доверяват се на изпитани марки, удобни опаковки с достатъчен брой кърпи в тях, за чувствителна кожа и разбира се най-добра цена към качество. Засилено търсене се наблюдава в продукти с висок процент съдържание на вода. За потребителя също е много важно усещането, което остава след използване, кожата да е нежно почистена, без силен аромат и омазняване.

Търсят ли се по-екологични варианти от страна на потребителите за категорията в последно време?

Забелязва се развитие на потребителското търсене в по-екологични варианти – рециклируеми продукти и опаковки, кърпи без пластмаса ( 100% памучни), продукти със съдържание на вода 95%-99%. В линията Septona  предлагаме такива, но все още основния обем потребление e през класическите продукти, с които клиентите са свикнали. Има разлика при потребителите в големите градове, но не разполагаме с информация дали това е следствие от по-висока информираност или по-висок стандарт. Вярваме в развитието на новите категории, защото това ще ни донесе по-чисти и щадящи природата продукти.


„През по-топлите месеци се наблюдава ръст в продажбите“

Надежда Цанкова, Бранд мениджър на Sebamed, „Орбико България” ЕООД

Има ли ръст на продажбите на бебешки мокри кърпи за последната година и, ако да, колко голям е той?

През последната година се наблюдава задържане на интереса към мокрите кърпички, но в сравнение с последните 4-5 години имаме висок ръст като цяло. По-интересен продукт за нашите клиенти са намаслените кърпички на бранда, които са обогатени с натурални масла и не само почистват, но и хидратират нежната бебешка кожа.

Забелязва ли се някаква промяна в поведението на потребителите спрямо тази категория?

Промяната се изразява със сезонността на употреба. През по-топлите месеци се наблюдава ръст в продажбите. Обвързваме това с по-топлото време и по-честите излизания. Брандът препоръчва използването на мокри кърпички, когато сме в движение, но най-добрата почистваща грижа си остава измиването под течаща вода, особено в зоната около пелените.

На какво обръщат най-голямо внимание потребителите, когато избират продукт от категорията?

До голяма степен цената е водеща при покупката на мокри кърпички. Все по-голяма част от потребителите обаче обръщат внимание на качеството и състава. Тенденцията на пазара е към увеличение на търсенето на продукти с 99% съдържание на вода, поради склонността към алергии и атопичен дерматит на чувствителната бебешка кожа.

Търсят ли се по-екологични варианти от страна на потребителите за категорията в последно време?

В днешно време родителите стават все по-внимателни при избора на продукти за грижа на своите деца. Изискванията са за максимално екологични варианти с изчистени формули на основата на вода или растителни масла, без допълнителни съставки и парфюми. Все повече потребители отдават значение на опазването на околната среда и търсят екологичен вариант дори при използването на бебешки мокри кърпички.


"Бебешките мокри кърпи отчитат ръстове почти всяка година“

Красимир Иванов, Мениджър Продажби, Магнафарм Бърлгария ЕАД

Има ли ръст на продажбите на бебешки мокри кърпи за последната година и, ако да, колко голям е той?

Въпреки ниската раждаемост през последните години, бебешките мокри кърпи отчитат ръстове почти всяка година. От началото на Ковид епидемията през 2020 г. ръстовете при някой от видовете бебешки кърпи са двуцифрени, а ръстът на Мокрите кърпички с органичен  памук и 99% ВОДА на MUSTELA за 2022 г. спрямо 2021 г. е трицифрен.

Забелязва ли се някаква промяна в поведението на потребителите спрямо тази категория?

Въпреки че бебешките мокри кърпи осигуряват максимално удобство при отглеждането и поддържането на хигиената на бебето, не трябва да забравяме, че използването им вреди на околната среда. За радост процентът на  родителите, които се интересуват от опазването на околната среда се покачва с всяка изминала година. За съжаление този процент е все още малък, но именно промяната в поведението на потребителите в категорията бебешки мокри кърпи е в тази посока. Увеличава се търсенето на биоразградими и компостируеми мокри кърпи. Все повече родители се интересуват от безвредността на съставките в продуктите, които избират за своите рожби.

На какво обръщат най-голямо внимание потребителите, когато избират продукт от категорията?

За съжаление водещото при избора на бебешки кърпи при повечето родители в България е съотношението количество/цена. Т.е. масово се търсят  големи пакети на ниска цена. Малък е процентът на образованите родители, които търсят качествени продукти с безвредни съставки. В голяма част от масовите бебешки мокри кърпички се съдържат вредни консерванти като феноксиетанол и метилизотиазолинон, а от деня на раждане до три годишна възраст епидермиса при бебетата не е напълно изграден, както при възрастите и много внимателно трябва да се подбират продуктите с които се третира зоната под пелената, тъй като тази зона е най-третирана – 7 или 8 пъти дневно. Препоръчваме продуктите, с които се третира бебешката кожа да са дерматологично тествани.

Търсят ли се по-екологични варианти от страна на потребителите за категорията в последно време?

Както споменах по-горе процентно ръстът при най-екологичният ни вид „Мокри кърпички с органичен памук и 99% ВОДА“ е най-голям, но измерен количествено е незначителен спрямо стандартните бебешки мокри кърпи. Положителното е, че все повече родители четат и се образоват в тази посока и ние се стараем да им помагаме. Много е важно родителите да следят за процентното съдържание на органичните съставки. От съществено значение е дали текстилът на съответните мокри кърпи е на растителна основа, не  съдържа пластмасови влъкна и се произвежда от устойчиво земеделие.


„Пазарът на бебешки и детски стоки е изключително динамичен и бързо развиващ се“

Велина Метева-Желязкова, Продуктов мениджър, МАКАВЕ ЕООД

Има ли ръст на продажбите на бебешки мокри кърпи за последната година и, ако да, колко голям е той?

Пазарът на бебешки и детски стоки е изключително динамичен и бързо развиващ се. Въпреки сериозната инфлация през 2022 г., бебешките пелени и мокрите кърпички се приемат от потребителите по-скоро като стока от първа необходимост, което не позволи на пазара да отстъпи позициите си.

Забелязва ли се някаква промяна в поведението на потребителите спрямо тази категория?

Потребителите са изключително информирани. Търсят информация по отношение на състава, произхода и материите на мокрите кърпички. Наличието на минимално количество съставки в продуктите, които използват за грижа за своите мъници се явява все по-ключово и важно. „Чети етикета“ като надслов се прилага вече не само за продукти от хранителния сектор, но и към козметичните продукти, към които принадлежат бебешките мокри кърпички.

На какво обръщат най-голямо внимание потребителите, когато избират продукт от категорията?

Трябва хубаво да диференцираме потребителите на тази категория. Всеки използва мокри кърпички в ежедневието си и именно заради тази масовост на категорията, това я прави ценово чувствителна. Но, когато говорим за същинските потребители на бебешки мокри кърпички, а именно родители на деца от 0 до 3 години, то качеството и състава са от съществено значение. Колкото повече вода има в едни кърпички > 99% и колкото по-малко съставки има в оставащите проценти от продукта, толкова по-предпочитани са те от родителите. Предвид сравнително ниските доходи за страната съотношението цена-качество, остава водещ критерии при избора на продукти.

Търсят ли се по-екологични варианти от страна на потребителите за категорията в последно време?

Опазването на околната среда е сред най-вълнуващите теми за милениал поколението. Това поставя категорията бебешки мокри кърпички на изпитание, защото концепцията за бързооборотните стоки не кореспондира на принципите на устойчивост и екологичност. Неслучайно през последните години производителите се обърнаха към биоразградими материи и по-екологични процеси на производство. За марките без консерванти и с най-малко съставки, каквато са WaterWipes, преминаването към биоразградима материя на кърпичките беше дълъг и труден процес, който завърши успешно предлагайки на пазара бебешки мокри кърпички само с 2 съставки, от материи несъдържащи пластмаси и петролни деривати. Интересен е фактът, че все по-значима за потребителите става и страната на произход. Родителите гледат с лека скептичност към големите производствени пазари като Китай, Турция и Индия, където темата за оскъдно платения детския труд е много актуална. Продукти, произведени в Европейския съюз, се ползват с по-голямо доверие.


„Мокрите кърпички намират все по-масово приложение“

Галя Атанасова, Координатор Маркетинг и Реклама, ВЕГА-96 ЕООД

Има ли ръст на продажбите на бебешки мокри кърпи за последната година и, ако да, колко голям е той?

Въпреки че на световните пазари за бебешки мокри кърпи се изразиха очаквания за годишен ръст от 5,2% до края на десетилетието, то ние като вносител на марката Lara за България отчитаме спад в годишния оборот в размер на 5%.

В България през 2022 г. бяхме свидетели на рекордна инфлация за последните 20 години, съпътствана от икономическа и политическа криза. Инфлацията изпревари двойно ръста в доходите на домакинствата, което предизвика свиване на потреблението.

В условията на локдаун заради COVID-19 и риск от глобална рецесия раждаемостта в България през последната година продължи да намалява. Ние сме на челно място по спад на населението в света. В същото време сред младите хора се увеличава нагласата за емиграция в чужбина, което се отразява и на показателите за раждаемост.

Забелязва ли се някаква промяна в поведението на потребителите спрямо тази категория?

Поведението на потребителите е променено необратимо от COVID-19 пандемията и тези промени са от първостепенна важност за продажбите. Пазаруването стана по-нарядко, но се купува повече. Потребителите са силно притеснени за финансовото си бъдеще и все повече вземат решения за покупка на база цената на продукта. Голяма популярност придоби пазаруването онлайн, особено сред  младите хора и в големите градове. В дигиталното пространство може да се види подробна информация за марката и продукта, да се сравнят цените, да се следят промоциите, да се избере най-удобния начин за доставка и за заплащане.

През 2022 г. над 60% от потребители са реализирали промяна в поведението си при пазаруване, като изборът на разновидности от опаковки или търсене на промоционалната цена. Половината от потребителите вече купуват продукти, само когато са на промоция.

Тенденцията в пълна степен се изяви и при потреблението на бебешки мокри кърпи Lara. През 2022 г. най-много се купуваха бебешки мокри кърпи в XXL пакет – по 120 бр. Предпочитаните аромати са традиционно Chamomile, Premium  и Aloe Vera.  Кърпите в икономичен пакет са по-малки по размер и по-тънки. Определящото при техния избор е размера на опаковката и промоционалната цена.

Трябва да отбележим, че бебешките мокри кърпи масово се използват за универсални нужди в ежедневието. Младите родители продължават да държат на качеството и ефективността на бебешките мокри кърпички, понеже компромиси със здравето на бебето не се правят.

На какво обръщат най-голямо внимание потребителите, когато избират продукт от категорията?

Бебешките мокри кърпи са верен помощник в ежедневната грижа за бебето у дома и навън. Тъй като те могат да повлияят значително на състоянието на деликатната кожа на бебето, всеки родител подхожда внимателно към техния избор. Важни критерии при покупка са:

•             Естественият състав на кърпичките. От процентното съдържание на вода и вискоза зависи колко дълго свойствата на мокрите кърпички ще се запазят непроменени. Те почистват ефективно нежната бебешка кожа, като й осигурят дълготрайна хидратация и естествена защита.

•             Външният вид. Качествените бебешки мокри кърпички са плътни и здрави, с голям размер, което гарантира оптимално почистване. Опаковката на мокрите кърпички трябва да бъде плътно затворена и да няма разкъсвания или отвори, които да доведат до по-бързото им изсъхване и намаляване на техния ефект.

Търсят ли се по-екологични варианти от страна на потребителите за категорията в последно време?

Мокрите кърпички намират все по-масово приложение. Те се използват за почистване на лице, ръце и тяло, в дома, в офиса и навън. В тази връзка огромно внимание трябва да обърнем на замърсяването от техните отпадъци. Мокрите кърпички с високо съдържание на полиестер не са опасни само за тоалетната чиния. Те не са разградими в природата, както всички пластмасови изделия. За мокрите кърпички, съдържащи полиестер в нетъкания текстил, са необходими между 500 и 800 години. Биоразградимите кърпички, изработени само от вискоза (памук, бамбук, дърво), се разграждат за няколко седмици.

Нагласата на потребителите към по-екологичните варианти на мокрите кърпички е показателна от регистрирания ръст в потреблението на мокра тоалетна хартия Lara Care Chamomile – 53% за последната година, както и на бебешките мокри кърпи Lara Care Prebiotic – 31%. И двата вида кърпи са биоразградими и могат да се изхвърлят в тоалетната чиния.


"Потребителите все повече търсят натурални продукти или такива с по-малко химически съставки"

Любимка Белинска, Мениджър пазарна стратегия и планиране България, Procter & Gamble

Има ли ръст на продажбите на бебешки мокри кърпи за последната година и, ако да, колко голям е той?

2021 г. отбеляза рекорд в продажбите на мокри кърпи основно заради хигиенните нужди на обществото в контекста на пандемията. През 2022 г. пазарът продължи да се развива, тъй като потребителите запазиха някои от навиците си.

Забелязва ли се някаква промяна в поведението на потребителите спрямо тази категория?

Потребителите все повече търсят натурални продукти или такива с по-малко химически съставки, както и съдържащи устойчиви материали. Нашите най-продавани стоки са мокрите кърпи Pampers Harmonie Aqua с 99% съдържание на вода и продуктите, които предлагат устойчиви решения (без пластмаса, рециклируеми опаковки и т.н.). През 2022 г. пуснахме на пазара първите бебешки мокри кърпи без съдържание на пластмаса – Pampers Pure Coconut, Pampers Harmonie Sensitive и Pampers Harmonie Aqua, и те бяха посрещнати с удовлетворение от потребителите.

На какво обръщат най-голямо внимание потребителите, когато избират продукт от категорията?

Имаме два типа потребители в тази категория – родители и хора, които купуват за себе си. Вторият тип ползват мокри кърпи за почистване на различни повърхности и за ръцете си. Те търсят основно добра цена, което размива стойността в категорията. От друга страна, за родителите основните критерии са: 1. Размер на опаковката (брой кърпи) – обикновено те купуват повече на брой пакети или по-големи разфасовки, тъй като ги ползват ежедневно. 2. Цена и 3. Състав и екосъобразна опаковка.

Търсят ли се по-екологични варианти от страна на потребителите за категорията в последно време?

Да, броят на потребителите, за които са важни натуралният състав и природосъобразните решения, нараства. И все пак, ефективността на продуктите остава от първостепенно значение в тази категория.


„Ръст на продажбите на мокри кърпи от над 15%”

Светослав Попов, Управител, Кларитис ЕООД

Има ли ръст на продажбите на бебешки мокри кърпи за последната година и, ако да, колко голям е той?

Да, забелязва се ръст на продажбите на бебешките мокри кърпи. Според данните на нашите източници е с над 15 % на годишна база.

Забелязва ли се някаква промяна в поведението на потребителите спрямо тази категория?

Спорно е, едни потребители са лоялни към марката, която използват и рядко биха я заменили с друга в класа, но от друга страна потребителите търсят пакети с по-голям брой кърпички на по достъпна цена в друг клас, това в повечето случаи е за сметка на качеството.

На какво обръщат най-голямо внимание потребителите, когато избират продукт от категорията?

Нарастващите потребителски разходи на продукти за грижа за бебето и растящия доход на глава от населението, свързан с развитие на работната сила на жените са ключови фактори, допринасящи за растежа на пазара. Родителите предпочитат да избират по-скъпа, но по качествена бебешка козметика. Те са загрижени за чувствителната кожа на бебетата си и обръщат особено внимание на областта, където се използват пелени. Потребителите залагат на органични, устойчиви и натурални състави в кърпите.

Търсят ли се по-екологични варианти от страна на потребителите за категорията в последно време?

Има, но много малък процент от общия дял. Цената на тези продукти е значително по-висока от останалите продукти в категорията и не е достъпна за масовият потребител. Смятаме, че все още пазарът не е узрял достатъчно за тях.