Млеката за деца над 1 година увеличават продажбите си

Брой 1, април 2021

Дата: 19.05.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Млеката за деца над 1 година увеличават продажбите си
Млеката за кърмачета и малки деца преди година се купуваха предимно от аптечната мрежа. Променила ли се е ситуацията към момента, разговаряме с Анелия Луканова, маркетинг мениджър Nutricia в „Аксон България”.
 
Как се развива пазарът на млека – при кои видове се наблюдава динамика в продажбите?
 
Като цяло пазарът на млека за кърмачета и малки деца през последните години трайно спада, което се дължи на негативния тренд в раждаемостта. Всички знаем, че това е тенденция през последните 10 години и пазарът следва тази логика. В същото време няма определени категории, които да отбелязват по-голям спад от други. Но се забелязва интересна тенденция, при която млеката тип Comfort  и против повръщане запазват своите продажби. Това разбира се е един естествен процес, тъй като настоящото поколение родители преживяват определени трудности в ежедневието си, но желаят децата им да са спокойни и да избегнат храносмилателни смущения като колики и запек, а когато говорим за рефлукс стават изключително чувствителни и решават проблема чрез преминаване на тази специална формула.
Освен това се забелязва и тенденция през последните две-три години млеката за малки деца над 1 година да увеличават продажбите си. Това се дължи на факта, че родителите са все по-информирани, имат разбирането на съвременното хранене. Те са наясно, че млякото за малки деца  е по-добро за здравето и имунитета на децата им, отколкото киселото мляко. Българското кисело мляко притежава своите качества, но когато говорим за малки деца, млеката, разработени специално за тях, са по-подходящи за техните организми.
Това са сегментите и продуктите, които отбелязват ръст, а пазарът като цяло спада с около 10% в сравнение с миналата година.
 
Как производителите отговарят на търсенето – с промяна на формулите на млеката, с разработки на специални продукти за определени възрасти и т.н.?
 
В България пазарът е много интересен. Има много марки, много разновидности на продукти и най-различни производители. Предлагат се над 12 марки на пазара, като в същото време четири компании държат около 80% от пазарния дял.
Всички компании влагат много усилия в комуникацията с потребителите и с лекарите, защото пазарът се движи от препоръките на педиатри и лекари-специалисти . Водещите производители залагат на марки и на формули, които са доказани във времето, но в същото време разработват иновации, които развиват продажбите им.
По отношение на иновациите в последната година повечето компании направиха промени във формулите си, но това не бих определила като иновации, а промяна,  за да отговорят на изискванията на новият европейски регламент, по отношение на храните ва кърмачета и малки деца. Истинските иновации са малко, като те са на големите производители в световен и европейски мащаб. Иновациите са най-вече добавяне на съставки в млякото, което го прави по-близко до майчината кърма. Това е комбинация от олигозахариди, която възможно най-близо наподобява количеството, разнообразието и функционалността на HMO’s в майчиното мляко. Това е нещо, който родителите търсят. Освен това в някои продукти се добавят различни съставки, които да подпомагат по естествен начин имунната система на малкото дете и бебето, като постбиотиците, например. Това е една много нова и съвременна разработка, която е лансирана от една година. Такива продукти вече има и на нашия пазар.
 
Аптеките ли са най-популярния канал за пазаруване на млека за кърмачета и малки деца?
 
Според данните от пазара аптеките не са най-големият канал за продажба на продукти от тази категория. Особено през последната година се отбелязва лек отлив на клиенти, но това има своето обяснение – в година на пандемия родителите предпочитат да купят от друго място млякото за децата, за да са сигурни, че няма да се сблъскат с болни хора в аптеката и по този начин да пренесат зараза у дома.
Според мен това е временна тенденция. Потребителите ще се върнат съвсем скоро в аптечния канал, защото там могат да получат компетентно мнение и съвет от фармацевт за млеката, които купуват. Това липсва в другите канали за дистрибуция.
 
Какви са наблюденията ви за онлайн пазаруването на тези продукти?
 
Може да прозвучи странно, но млеката за кърмачета и малки деца не бележат някакъв бум в онлайн продажбите. И в това има логика. Първо онлайн поръчката има допълнителна цена за доставка, второ майките не са сигурни кога точно ще им доставят млякото и дали ще е коректният, поръчан от тях продукт. Не малко от тях се страхуват за срока на годност, на продукта, които ще им бъде доставен. Това, което споделям, са резултати от наше проучване проведено в последната година. Разбира се има някакво раздвижване, но не е същото, което отбелязват другите продуктови категории по отношение на онлайн продажбите. В същото време, възможността да отидат да купят мляко за децата си, беше повод майките да излязат от вкъщи по време на локдауна.
 
Епидемията отрази ли се на тази категория и по какъв начин?
 
Не бих казала. Няма спад в потреблението на млека за кърмачета и малки деца, което има своето обяснение, а именно, че можем да спрем да купуваме други продукти, но не можем да оставим децата си гладни. Потреблението не се и увеличи, просто в началото на епидемията имаше презапасяване по-скоро от страна на магазините, отколкото на родителите. Това са нашите наблюдения за пазара по отношение на млеката за кърмачета и малки деца което ние забелязахме.
 
Какви са прогнозите ви за развитието на пазара?
 
Надяваме се пазарът да се стабилизира, българските семейства да се увеличават да започнат да се раждат повече бебета и да сме стигнали дъното на спада на раждаемостта . Големите марки ще продължат да предлагат и налагат иновации в продуктите и опаковките си. А като говорим за големи марки, в топ пет според пазарните данни и подредени по азбучен ред, влизат брандовете Aptamil, Friso, Hipp, Lactana, NAN.