Натуралните и органични формули са все по-важен фактор при избора на продукти за баня за бебета

Брой 2, юни 2021

Дата: 23.06.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Натуралните и органични формули са все по-важен фактор при избора на продукти за баня за бебета

Какви съставки се търсят в продуктите за баня за бебета, какви са навиците на потребление на майките и от какво се водят най-вече при избора си на продукти? PROGRESSIVE направи опит да очертае тенденциите в този сегмент, като се допита до водещите компании на пазара, които предлагат специализирани продукти за баня за бебета и деца.

 

Течните гелове доминират

„Пазарът на бебешка козметика е изключително фрагментиран по отношение на брандове и производители“, споделя регионалният търговски и маркетинг мениджър на HiPP България Яна Савова. Според нея категорията на продуктите за баня за бебета има най-голям дял и в обем и в стойност и се доминира от течните измивни гелове. Най-големи обеми се реализират през супер- и хипермаркетите и дрогериите, следвани от аптеките и специализираните магазини за бебешки стоки.

Най-търсени – козметика с липиди и флакони с помпа

По отношение на това, което най-много се търси от майките, Савова посочва козметиката, която може да овлажни и задържи влагата в кожата. „Бебетата се раждат с незряла кожа, която има нарушен хидро-липиден слой, което води до лесна загуба на влага, сухота и различни видове раздразнения. По тази причина майките се насочват към козметика богата на липиди, които да възстановяват тази киселинна мантия, която се отмива при къпане“, казва Яна Савова. Затова за измиване се ползват предимно комбинирани продукти за глава и тяло с меки, течни измивни субстанции (гелове и пяна), не съдържат сапун и за предпочитане съдържат ценни растителни масла, които са богати на полиненаситени мастни киселини, подобни на тези в кожата и затова незабавно се абсорбират и доставят необходимите липиди. Това е и причината козметиката на компанията, която Савова представлява, да е създадена изцяло на базата на БИО бадемово олио, което има изключително добра поносимост при чувствителна и суха кожа. „При продуктите за измиване от съществено значение е и опаковката“, посочва тя и уточнява, че майките се насочват към големи опаковки на продукти, които се предлагат във флакони с помпа за максимално лесна и удобна употреба.

С нарастването на възрастта се променят видовете продукти

Търсенето на определени продукти и честотата на покупките до голяма степен зависи от възрастта на детето, размерът на потребяваните опаковки и видовете продукти, които са необходими, смята регионалният директор търговия и маркетинг в HiPP България. Възрастта се отразява пряко на количеството използвани продукти, което до голяма степен определя честотата на покупка в този сегмент – тя се увеличава сред потребители с по-големи деца. Яна Савова уточнява, че при измивните продукти с нарастване на възрастта се променят и видовете продукти, които се ползват – от комбинирани в бебешката възраст към специализирани за коса или тяло в детската възраст. Докато в бебешката възраст решението за покупка се взима изцяло от майката и се влияе от препоръка от медицински специалисти и опит на други майки, то с нарастване на възрастта детето също започва да влияе върху избора на продукти. Това е и причината производителите да залагат на атрактивни опаковки при продуктите за по-големи деца.

Иновации – натурални, безвредни съставки

Иновациите в продуктите за баня са свързани най-вече със състава – производителите във високия клас се стремят да влагат в продуктите си минимални на брой и максимално натурални, безвредни съставки, които не предизвикват алергии и които в същото време добавят стойност и обслужват основната цел на бебешката козметика – да съхранява и подхранва незрялата кожа. „Качествената козметика не съдържа сапуни, не съдържа аромати, които носят потенциален риск да причинят алергия, етерични или силиконови масла, добавени оцветители, PEG емулгатори и парабени“, казва Яна Савова от HiPP България.

 

Категорията расте

„През последните години категорията на бебешките продукти за баня нараства значително като този ръст се дължи основно на лансирането на нови продукти и разновидности, както и разнообразието от различни опаковки и разфасовки“, казва младши бранд мениджърът в „Арома Козметикс“ Анжела Йосифова. Тя уточнява, че някои от търговските вериги са лансирали свои собствени марки бебешка козметика, с което са разширили портфолиото си от предлагани продукти за бебета и малки деца. Това превръща пазара в изключително наситен и избора за това какъв продукт да бъде избран става все по-труден.

Натурални, органични, хипоалергенни

Йосифова споделя, че производителите влагат все по-натурални, органични и иновативни съставки и предлагат максимално изчистени и хипоалергенни формули, които минимизират риска от нежелани реакции като кожни раздразнения, алергии и зачервявания. По думите й интересът към био продуктите нараства и все повече майки се ориентират към покупката им. В отговор на тази тенденция през 2019 г. компанията лансира серия био продукти за бебе, която е първата българска органично сертифицирана бебешка козметика от Еcocert Greenlife по стандарта Cosmos Organic в масовия сегмент. Серията предлага гама от продукти, която включва всичко необходимо за ежедневната грижа на бебето. Формулите са разработени без парабени, силикони, SLS, SLES, феноксиетанол, изкуствени оцветители и не са тествани върху животни.

Какво най-често се търси

Качествени продукти за баня, специално подбрани за нуждите на бебешката кожа, с натурални или органични съставки и аромати, с хидратиращи и подхранващи свойства, които поддържат отлично баланса на ph в кожата. Формули, които не дразнят очите, посочва Анжела Йосифова.  Тя допълва, че майките са все по-информирани, търсещи и внимателно четящи етикетите и съдържанието на продуктите и обикновено избягват такива, които съдържат вредни съставки като изкуствени оцветители, парабени, фталати, силикони, парфюми и силни аромати. Те знаят, че съставки от този вид нямат никакво полезно въздействие върху кожата на бебето, а дори напротив - могат да предизвикат раздразнения, обриви или алергични реакции. По думите на младши бранд мениджъра в „Арома Козметикс“ при избора на бебешка козметика се ръководят основно на база препоръка „от уста на уста“ от други майки, съвети от лекари и педиатри,  интернет форуми, facebook страници. Водеща остава, разбира се, индивидуалната реакция на бебето към определен продукт и марка.

 

Големите разфасовки добиват популярност

Най-популярните и предпочитани сред майките са твърдите сапуни и комбинираните продукти за измиване на коса, лице и тяло, които спестяват време и средства и същевременно заместват успешно грижата на отделните продукти като шампоан и душ гел, смята Йосифова. Все по-търсени са големите разфасовки, които се предлагат и на по-изгодна цена. Важни също са удобството на опаковката и лесната употреба на продукта. „По този начин се създава увереност и сигурност у майката, че производителите разбират ролята й на родител и се стремят да улеснят максимално ежедневието й като й обърнат внимание на малките детайли – колко гъст или течен да бъде продуктът, как да се дозира от капачка или помпа, каква защита е поставена преди първото отваряне – фолио или щифт, какъв е вида на опаковката - туба или флакон“, коментира Анжела Йосифова. Тя посочи, че в масовия сегмент цената играе изключително важна роля при решението за покупка. По отношение на страната на произход, предпочитано е качественото местно производство пред вносните продукти, като на пазара се отличават няколко водещи български производителя.

След 4 годишна възраст, детето започва да участва в избора

С нарастване на възрастта на децата се променят и измивните продукти, които се използват – ако в бебешка възраст са потребяват основно комбинирани продукти като шампоан/измивен гел за коса и тяло 2в1, то с напредване на възрастта тези продукти се употребяват вече поотделно и са по-специализирани – например шампоан и балсам за по-лесно разресване, против заплетени краища, за гладкост, мекота и блясък и т.н., с различни аромати, атрактивни опаковки и дизайн. Все по-честа е и употребата на течните и твърдите сапуни за измиване на детските ръце. Ако в бебешка и детска възраст до 2-3 години решението за избор на конкретен измивен продукт е водено от майката, то след 4 години детето започва да се включва активно в избора му, казва младши бранд мениджърът в „Арома Козметикс“.

Пазар в подем

В последните години пазарът на детски продукти за баня е в подем, споделя бранд мениджърът в  Selecta International (продукти Weleda) Йоана Иванова. Родителите разбират нуждата от качествени продукти за грижа за кожата за своите деца. Тя забелязва голям ръст при душ гел и шампоан с органичен невен на бранда, който представлява и вярва, че това се дължи основно на натуралната био формула, която гарантира нежно почистване и за най-чувствителната и деликатна кожа, без да дразни очите.

Информиран избор

„Последните проучвания показват, че българката е четяща и информирана жена, която се грижи изключително много за здравето на своите деца“, казва Иванова. Поради тази причина се забелязва тенденция в използването на все повече натурални продукти, без изкуствени консерванти, оцветители и утежнени формули.

Видовете продукти

Всеки от продуктите има своето предимство и в зависимост от метода, който предпочитат да използват родителите, избират подходящия за тях продукт. „Душ гел и шампоан се използва от родителите, които предпочитат лесно и бързо да изкъпят бебето, сапуна с органичен невен е за традиционалистите, а почистващото мляко с органичен невен се използва за къпане във вана. Това е продукт, който няма нужда от отмиване, тъй като образува защитен филм върху нежната кожа“, посочва Йоана Иванова.

По думите й продуктите за баня са едни от най-използваните, поради факта, че употребата им е най-честа и обикновено измивните продукти се купуват всеки месец.

Водещите иновации

И бранд мениджърът в  Selecta International смята, че основната тенденция на пазара е да се търсят максимално изчистени формули и натурални органични съставки. По думите й усъвършенстването на продуктите е неспирен процес, а желанието на родителите да използват нежна грижа, която не дразни кожата, а да я защитава е удовлетворена.

Иванова казва, че колкото по-голямо става детето, толкова повече се променят и нуждите на кожата. Според нея на всеки етап от живота си, потребителите залагат на различни продукти, които благоприятстват естествените процеси на кожата.

 

Дерматолозите препоръчват доказани марки, подкрепени с клинични проучвания

През последните години все повече бебета развиват атопичен дерматит в периода на растежа си, като причините затова са комплексни и трудно могат да бъдат избегнати, казва Business Unit мениджъра в Orbico Bulgaria (продукти Sebamed) Кристина Кацарска. При този тип състояние на кожата е изключително важна употребата на специализирана дермокозметика за овладяване на различните фази на обостреност. Дерматолозите  се доверяват на доказани брандове, подкрепени с клинични прочувания. Като от ключово значение е, в състава на продуктите да не присъства алкохол, сапуни, консерванти и парфюм. Марката продукти, които Кацарска представлява могат да бъдат използвани за ежедневна грижа, за превенция на подобни изменения, както и при поддържаща терапия, със или без медикаментозна намеса.

Формула без сапун

Според Кристина Кацарска майките предпочитат цялостна грижа за своите деца,  лесна употреба, щадящо почистване и висока толерантност към специфични кожни състояния. Интерес представляват душ геловете в комбинация за коса и тяло, както и пяните за вана. От линията продукти, които тя представлява, най-търсените продукти са измиващ бар и измиващ гел без сапун. Кацарска споделя и любопитен факт - създателят на Sebamed д-р Хайнц Маурер пръв открива формулата за измиване без сапун, при дългогодишната си практика в дерматологична клиника с пациенти с тежки форми на екземи. 

Ако детето не страда от атопичен дерматит или друга кожна патология, което да налага използването на специализирани продукти, то родителите предпочитат да се спрат на ежедневен измиващ продукт – шампоан за коса, душ гел и  хидратация. Все повече се увеличава доверието в използването на дермокозметични продукти с дългосрочна употреба, посочва Business Unit мениджъра в Orbico Bulgaria.

 

Избягват се силикони, петролни деривати, парафин и изкуствени силни аромати

В последните години родителите с бебета и малки деца търсят продукти, които съдържат по-изчистени и натурални формули с деликатни естествени аромати. Това е и наблюдението на маркетинг мениджъра на Wooden Spoon Симона Колева. По думите й с появата на бебето всяка майка си задава въпроса какво съдържа козметиката, която използва за своето бебе и себе си. Съвременните родители четат етикети, разбират какво пише на тях и съответно търсят по-изчистени продукти. Наличието на силикони, петролни деривати, парафин и изкуствени силни аромати се избягва. Затова и почти всички козметични брандове подчертават наличието на натурален състав в продуктите си. „В тази връзка производителите следват две направления - създаване на измивни продукти с изцяло растителни съставки или обогатяване на измивната формула с натурални съставки, които имат някакво благотворно действие върху кожата“, казва Колева.

Козметика с обогатени съставки

Почти всяко дете в наши дни страда от атопична кожа, казва маркетинг мениджърът на Wooden Spoon. Затова и родителите търсят измивна козметика, която преди всички е подходяща за суха и чувствителна кожа. Продуктите за баня, които почистват деликатно кожата, но и в същото време я хидратират и подхранват, се възприемат положително. Измивната козметика, която е обогатена с активни съставки за подхранване на кожата представлява голям интерес, тъй като кожата след баня остава измита, но и кадифено мека.

Опаковката играе ключова роля

Измивната козметика се използва почти всеки ден при бебешката грижа. Всеки родител знае какъв ритуал е бебешката баня, колко много време отнема и колко трудно е в началото. С напредването на възрастта, бебетата вече седят в коритото и искат активно да участват в къпането и сапунисването. Продуктите тип 2 в 1 - шампоан за коса и душ гел за тяло в едно, са много практично и икономично решение, което майките предпочитат. Опаковката с нейната форма, големина и компактност играе ключова роля, смята Симона Колева. Потребителите оценяват високо продукти, чиято помпа има перфектната дозировка за измиване на тялото и косата. Височината и широчината на шишето оказват голямо влияние върху това натискайки помпата, шишето да не падне или да се подхлъзне. Дизайнът с напредването на възрастта не остава незабележим от бебето, което иска активно да участва в задълженията на родителите си.

По отношение на честотата на пазаруване, Колева споделя наблюденията си, че бебешка  козметика за баня се купува приблизително веднъж на два - три месеца.

Иновации – пенители с изцяло растителни съставки

Последните иновации са свързани със създаване на пенители с изцяло растителни съставки, коментира Симона Колева. Те са много щадящи към кожата и образуват мека пяна. Към деликатната измивна формула най-често се добавят натурални активни съставки, които хидратират в дълбочина и подхранват кожата на цялото тяло. Ароматът е много дискретен, естествен и непретенциозен.

Промяна с времето

Обикновено, родителите използват една измивна козметика от раждането на детето до към 4-5 годишна възраст. След това необходимостта на кожата и косата се променят и родителите търсят специализирана за тази възраст грижа, казва Колева.