Прогнози за развитието на пазара на бебешки храни до 2026 г.

Брой 4, ноември 2021

Дата: 26.11.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Прогнози за развитието на пазара на бебешки храни до 2026 г.

Световният пазар на бебешки храни възлиза на 77,85 млрд. долара и се очаква да постигне средногодишен ръст на темп от 3,67% до 2026 г. според доклад на Research and Markets. По време на пандемията бебешката храна се позиционира като стока от първа необходимост и това доведе до презапасяване, подобно на други стоки, които поради същата причина бяха изкупени от супермаркетите и хипермаркетите в първите седмици от появата на Covid заболявания в редица държави. Този процес от своя страна доведе до ръст в продажбите на категорията бебешки храни в първите месеци от световната пандемия. Въпреки че тази тенденция се наблюдаваше както в развитите, така и в развиващите се икономики, по-забавен ръст имаше в последните, което можеше да се обясни с нарушенията във веригата на доставки и с потребителите, които харчеха по-малко заради опасения от предстоящ срив в икономиката.

Иновациите, които ще движат пазара

Ръстът на този пазар в следващите години ще води от иновациите, сред които ключови ще са влагането на пробиотици и  олигозахариди от човешка кърма (HMOs) в продуктите за бебета. В дългосрочен план, производителите се очаква да разработят продукти, които да поддържат имунната система на кърмачетата. Що се отнася до храненето на бебетата, родителите изискват от производителите най-високите стандарти за безопасност и качество. Ключовите играчи на пазара непрестанно променят формулите на продуктите си, за да ги направят по-адекватни както към изискванията на родителите, така и към вкусовете на техните деца. Растежът на пазара през прогнозния период се очаква да се движи от увеличаващия се брой на работещите жени в световен мащаб в допълнение с все по-организирания ритейл пазар.

Ключови тенденции на пазара

Нарастващият брой случаи на недохранване, както и опасенията около здравето и пълноценния растеж на бебетата, са ключовите фактори, движещи световния пазар на органични храни за бебета. По-добрите икономически условия доведоха до увеличено харчене от страна на родителите, които са склонни да отделят повече средства за висококачествени и скъпи продукти за своите деца. Освен това органичната бебешка храна предполага отсъствието на каквито и да е били вредни съставки и е направена изцяло от плодове и зеленчуци, които не са обработвани с химически пестициди, или пък с месо от животни, които не са били инжектирани с антибиотици или хормони на растежа. Освен това тези продукти не съдържат никакви изкуствени вкусове, консерванти или оцветители.

Водещи региони

Азиатско-тихоокеанският регион държи значителен дял от продажбите на бебешки храни. Той е както най-големият, така и най-бързо развиващият се регион в света, като в следващите години се очаква именно там най-много динамика по отношение на увеличаващото се население, забързаният начин на живот и увеличаващото се потребителско харчене. Китай е най-големият пазар, който наред с развиващите се икономики като Индия и Индонезия, се очаква да води растежа в този регион. Нарастващата пенетрация на модерната търговия, както и информираността на потребителите за продуктите, съчетани с нарастващи разполагаеми доходи, са някои от ключовите фактори, влияещи върху растежа на пазара на бебешка храна в азиатско-тихоокеанския регион. Смята се, че специализираните търговци като аптеките са предпочитаният канал за потребителите, а онлайн магазините се радват на най-бърз растеж.

Водещи играчи

Световният пазар на бебешка храна е изключително конкурентен поради наличието на големи регионални и местни играчи в различни страни. Акцент за прогнозния период се поставя върху сливането, разширяването, придобиването и партньорството на компаниите в сектора, както и върху разработването на нови продукти. Част от водещите компании на пазара за бебешка храна са Nestlé, Danone, Reckitt Benckiser Group, Abbott Laboratories, Feihe International, Royal FrieslandCampina, Shijiazhuang Junlebao Dairy Co., Ausnutria Dairy Corporation, Yili Group и The Kraft Heinz Company.


Аптеките се развиват като предпочитан канал за покупка на бебешки храни

Георги Младенов, Директор Търговия и бизнес развитие-Ритейл, SOpharmacy

Г-н Младенов, според вашите наблюдения как се развива пазарът на бебешките храни и в частност категориите на детските млека, каши и бисквити?

Пазарът на бебешки храни се развива над средния пазарен ръст на аптечния пазар, категорията расте с над 10% за годината. Въпреки трудната година и въпреки спада в раждаемостта в последните няколко години. Аптеките се развиват като предпочитан канал за покупка на тези продукти.

От какво се водят майките при избора на бебешки храни в споменатите по-горе сегменти (млека, бисквити, каши)?

Като цяло родителите са изключително взискателни към всичко, свързано с грижата за децата им, като, разбира се, в това число е и подборът на храни. Този процес често пъти е повлиян от различни фактори, като например здравословния статус на детето, неговите потребности, съвет и препоръка от педиатър или друг близък човек, състава на храната, а също така и предишен опит, ако родителите имат такъв. Огромно значение имат и вкусовите предпочитания на детето, които често пъти предопределят избора на един продукт пред друг.

Има ли иновации в тези категории и в каква посока са те?

Разбира се! Детските храни са изключително важна категория, защото са ключови са растежа и развитието на детето и за добрия му здравословен статус. Затова, съвсем логично, при детските храни огромно значение има хранителната стойност, качеството и вкусовите характеристики. Трябва да имаме предвид, че един от основните социални проблеми в света е непрекъснато растящия процент за затлъстяване при деца във все по-ранна възраст. Затова, целта е те да имат достъп до наистина здравословни храни, които съдържат ценни за тяхното здраве съставки. Основен фокус, редица, разработки, изследвания, подобрения има именно в посока повишаване хранителната стойност на детските храни и намаляването на сол, захари, добавени мазнини в тях и т.н.

До каква степен са определящи промоциите при продажба на бебешки храни?

Родителите изначално не са склонни да правят компромис с качеството за сметка на цената, когато се отнася за продукт за техните деца. Това обаче не означава, че цената не е важна за тях. Напротив, те са изключително взискателни към нея, като следят и търсят промоционални предложения за тези хранителни продукти, които вече са избрали за своето дете. Ако един родител използва даден продукт, от който е доволен, например, то по-трудно би се решил да го замени със сходен, който е на промоция, без предварително да го е проучил.

Какво е развитието на онлайн продажбите на тези категории?

Онлайн продажбите се увеличават с над 50% през тази година – фактор за това донякъде е  Covid-19 ситуацията, но разбира се, все повече родители избират, планират и предпочитат онлайн покупка с доставка до дома или удобно за тях място. Наблюдаваме високо използване на новата ни услуга „Кликни онлайн и вземи от аптека“ за продукти от категорията – онлайн поддържаме пълно портфолио на предлаганите марки, а поръчката чака клиента готова за взимане в аптеката.


Категория детски бисквити през погледа на производителите

Потърсихме мнението на производители на детски бисквити, за да провери какви са нагласите на потребителите към този тип продукти, от какво се водят майките при избора на бисквити за своите деца, както и кои са най-новите иновации в сегмента.

Категорията е една от най-иновативните

Кристиян Анастасов, главен оперативен мениджър, „Ден и Нощ“ ООД

Как се развива пазарът на детски храни и в частност категорията на бисквитите за деца?

Не бих могъл да коментирам пазара на детски храни като цяло, но колкото до бисквитите за деца, от пускането си на пазара през 2016 година нашият бранд бебешки бисквити бележи траен ръст в продажбите си всяка година. За тези 5 години продажбите му са се удвоили, като на годишна база растежът се движи с около 20%.

От какво се водят майките при избора на детски бисквити?

При подбора на детски бисквити и не само, майките правят информиран избор за това кое е подходящо и полезно за техните деца. По отношение на детските бисквити се обръща особено внимание на съставките – отсъствието на палмова мазнина, намалено съдържание на бяла кристална захар или заместването й с нерафинирана кафява захар, съдържащи се витамини и минерали.

Има ли иновации в категорията?

Може да се твърди, че категорията като цяло е една от най-иновативните. Старанието ни бе да предложим продукт в най-висока степен отговарящ на нуждите на децата докато активно растат. За целта, още при разработване на продуктите, се обърнахме към водещ световен производител на витамини и минерали за създаване на специфичен премикс специално за нашите продукти. Това ни гарантира, че осигуряваме на децата нужните им витамини и минерали, необходими за техния растеж. Също така това бяха и първите продукти, в които ние заменихме използването на палмова мазнина с високоолеинова слънчогледова, в унисон с най-новите изисквания за по-здравословно хранене. Освен традиционните и популярни вкусове на банан и мляко, преди две години разработихме и пуснахме на пазара бебешки бисквити със съдържание на  натурални плодови концентрати – с ябълка и морков и с тиква и морков

Кой е водещият търговски канал за продажба на детски бисквити?

Продуктите са строго специфични и не се предлагат в повечето по-малки търговски обекти. Водещият канал определено са специализираните магазини за бебешки стоки. Над 50% от всички продажби се генерират там. През последните 2-3 години все повече търговски вериги започнаха да обособяват специализирани щандове за бебешки и детски храни на отделни брандове, с което продажбите и в тези канали започнаха да се развиват. Това от една страна направи продуктите ни ясно разпознаваеми. От друга страна тази диференциация на различните марки спомогна за повишаване на популярността на нашите бебешки бисквити, заради характерните ни опаковки. За разликата от повечето предлагани на пазара сходни продукти, нашите бебешки бисквити са опаковани и в картонена опаковка. Тя е по-удобна за използване, защитава допълнително от замърсявания, а също и от начупване на малки парченца. При избора ни на тази опаковка ние се водим от опита и тенденциите на големите световни производители. Освен предпазваща функция, картонената ни опаковка е носител на информация за нашите продукти по отношение на състава им и сертифицираното качество.

 

*****************************************

Водещ фактор е цената

Орхан Шенкардеш, основен дистрибутор и представител на марката ЕТИ за България, „Сенфууд България” ЕООД

Как се развива пазарът на детски храни и в частност категорията на бисквитите за деца?

Категорията на детските храни, в частност бебешките бисквити бележи сериозни ръстове през последните три години. Освен в хипермаркетите и специализираните детски магазини, детски храни и бебешки бисквити могат да се намерят по създадените специализирани рафтовете на локалните ключови клиенти, аптеки, дрогерии и дори малки магазини в традиционна търговия. Нарастването в обем и все по-осезаемото търсене на подобен тип продукти е основната  причината български производители да насочат вниманието към тази категория и в последните две години да представят нови продукти на пазара.

От какво се водят майките при избора на детски бисквити?

Въпреки огромното разнообразие на чужди и български производители и различни ценови сегменти в категорията (от 1,59 лв. до 5,99 лв.), към настоящия момент водещ фактор е цената.

Има ли иновации в категорията?

Иновации има в продуктите за деца над 1 година. В продуктите за бебета от 6 месеца 1 година по-скоро няма, поради спецификата на хранителните потребности на тези възрастови групи.

Кой е водещият търговски канал за продажба на детски бисквити?

Водещият канал за продажба на бебешките бисквити са магазините на големите търговски вериги. Техните рафтове предлагат най-голямо разнообразие от продукти в категорията, промоции под различна форма и това е основната причина за това да бъдат главният канал по отношение на продажбите.

 

**************************************************

Водещ фактор за избор са качеството, съставът, произходът и марката

Георги Петров, търговски директор, „КАРМЕЛА 2000“ ООД

Как се развива пазарът на детски храни и в частност категорията на бисквитите за деца?

Лаконичният отговор е – расте. Вследствие на глобалните промени, които се отразяват и на локално ниво относно начин на живот, навици, стандарт, стопанска конюнктура и все по-голяма част от жените, които активно се включват в икономическия живот на страната, се отчита увеличено търсенето на подобни продукти.

От какво се водят майките при избора на детски бисквити?

Според мен един от най-силно влияещите мотиви, водещ до решение за покупка е „чистотата“ и безопасността на продукта т.е. първостепенни са качеството, съставът, произходът, брандът и след това цената. 

Ние в Кармела, напълно подкрепяме тенденцията за все по-голямо внимание към етикета. Като производител се стремим да предложим бисквити, които с радост консумират и собствените ни деца. Нашата марка може би е първата в България, която се характеризира с това, че изцяло е премахнал палмовата мазнина от състава на продуктите.

Има ли иновации в категорията?

Разбира се. Стремежът е към непрекъснато усъвършенстване на храните, подобряване на вкусовите и функционалните качества постигнато чрез изследвания за влиянието на добавки, които могат да се използват при производството. Освен витамини, минерали, вече се използват пробиотици, пребиотици, мастни киселини, протеини, обръща се внимание на лактозата, соята, глутена, солта и захарта. Отделя се значително внимание и на опаковките – способността на материалите да гарантират и запазват качеството и безопасността на продукта и същевременно да бъдат рециклируеми и щадящи природата.

Кой е водещият търговски канал за продажба на детски бисквити?

Не мога да отговоря еднозначно и с категоричност в полза на даден канал. Може би това е следствие и на обстановката през последните 2 години, на обществената нагласа, на различните мерки и наложени правила. Разбира се, значителен обем се реализира през големите търговски обекти – супермаркети и хипермаркети, но в даден времеви период традиционният квартален магазин също е отчел огромни ръстове. Не трябва да се забравят и детските магазини, специализирани за детски стоки и храни.