PHARMA

Размерът на глобалния пазар на грижа за устната кухина беше оценен на 33,7 милиарда долара през 2021 г. и се очаква да се разшири със среден годишен темп на растеж (CAGR) от 6,4% от 2022 г. до 2030 г. по данни на Grand View Research. Нарастващото разпространение на зъбния кариес сред възрастните и децата се очаква да стимулира растежа на пазара. Според Световната здравна организация (СЗО) над 530 милиона деца страдат от кариес на първичните зъби. Големи играчи като Colgate-Palmolive Company и Procter & Gamble приеха различни инициативи за разпространение на осведомеността относно оралната хигиена както за деца, така и за възрастни, което води до увеличаване на търсенето на продукти за грижа за устната кухина.
Кариесът често се среща при децата поради техните нездравословни хранителни навици и липса на орална хигиена. Следователно младото население е по-предразположено към зъбен кариес. Според скорошно проучване близо 50% от децата в предучилищна възраст по света имат такъв. В резултат на това нараства нуждата от ефективни продукти за грижа за устната кухина при зъбен кариес при деца. Консултацията със зъболекар помага при избора на подходящи продукти за грижа за устната кухина, което увеличава търсенето на тези продукти.
Пандемията причини огромно прекъсване на веригата за доставки на цялата индустрия за медицински изделия. Това обаче беше оценено като временен ефект и през прогнозния период търсенето на грижа за устната кухина вероятно ще се увеличи. Увеличаването на осведомеността по отношение на стоматологичните грижи и променящите се демографски данни движат пазара. Водещи играчи в областта на личните грижи като Colgate-Palmolive Company; Johnson & Johnson Services, Inc.; и Procter & Gamble станаха свидетели на ръст на продажбите си от сегмента за грижа за устната кухина, тъй като фокусът на потребителите върху оралната хигиена нараства.
В добре развитите страни като САЩ, с високи разходи за живот, повечето хора избират новопоявили се продукти за грижа за устната кухина, като електрически четки за зъби. Тези продукти са лесно достъпни и в страната, което допълнително увеличава търсенето им. Освен това САЩ са третата по големина страна в света по отношение на населението. Това се счита за много важен фактор, подпомагащ търсенето на продукти за грижа за устната кухина, особено четки за зъби и паста за зъби. Повишаването на осведомеността сред населението относно естетичните орални процедури също е един от ключовите двигатели, влияещи положително върху търсенето на продукти за грижа за устната кухина. Продуктите за избелване на зъби се възприемат широко от хората, които искат да подобрят денталната си естетика.
Според Американската асоциация на денталните хигиенисти (ADHA) има около 150 000 регистрирани дентални хигиенисти, които насърчават добрата орална хигиена, като предоставят подходящи техники и планове за дентална хигиена. Тези професионалисти са добър източник за препоръчване на подходящи продукти за почистване на устната кухина, които да се използват у дома, въз основа на данните от Бюрото по труда и статистиката (BLS).
Ключови компании пуснаха иновативни продукти, които придобиха значителна популярност. Например през август 2020 г. марката Oral-B на Procter & Gamble обяви пускането на пазара на Oral-B iO, електрическа четка за зъби, предлагаща нежно четкане и усещане за професионална чистота. Пускането на нов продукт е сред ключовите стратегии, прилагани от тези играчи. През август 2020 г. Colgate-Palmolive Company пусна интелигентна електрическа четка за зъби, hum от Colgate. Състои се от усъвършенствани сензори, които позволяват на потребителите да проследяват продължителността, честотата и покритието на тяхната уникална техника на четкане и предоставя персонализирани инструкции коя зона се нуждае от повече внимание. Производителите са активно ангажирани с пускането на иновативни продукти, които са от полза за потребителите с удобство за използване у дома и са лесни за употреба.
Освен това се предлагат различни видове продукти за почистване на протези, което допълнително подпомогна растежа на пазара. Например, Glaxo SmithKline представи прах за лепило за протези Super Poligrip с допълнителна здравина като фиксатор за протези, улесняващ правилното им задържане по време на хранене. Procter & Gamble също така представиха Fixodent Plus TrueFeel Adhesive Cream за протези, който придава на протезите дълготрайно задържане и позволява правилно прилягане в устата, което ги прави да изглеждат като естествени зъби. Други продукти за протези, като почистващи таблетки и кърпички, са някои от иновативните продукти, създаващи нови възможности за растеж на пазара.
Най-много се купуват избелващите пасти за зъби у нас
Оралната хигиена е в топ 5 категориите в стойност за 2021 г. стана ясно от презентация на dm България, представена на Category Retail Forum 2021 г., която показва развитието на категорията през техните продажби за годината.
Профилът на клиентът на dm е основно жени на възраст между 30-39 г., стана ясно още от презентацията, домакинства с бебета и малки деца. Минимум 70% от клиентите на dm пазаруват поне на всеки две седмици, а мъжете и хората над 50 годишна възраст имат най малка нужда от дрогерийни стоки.
Основните продукти в категорията, които се продават най-много са пастите и ръчни четки за зъби.
Постепенно категорията „Вода за уста“ губи позициите си пред „Електрическите четки за зъби“, които набират скорост, според данните на dm България.
Нишовите категории като „интердентална грижа“, „грижа за брекети“, „протези“ и др. са с най-голям потенциал в развитието си според наблюденията на веригата.
Tоп 5 продукта в стойност в категорията за календарната 2021 година са: Listerine Вода за уста 1 л, Curaprox Четки за зъби 3 бр., Lacalut Active Паста за зъби, Sensodyne Паста за зъби и Philips Sonicare Накрайници 4 бр.
Бялата усмивка изглежда се цени у нас, тъй като в категорията Паста за зъби най-голям дял държат избелващите пасти, следвани от пастите за тотална грижа (multiprotection). Пастите за чувствителни зъби са на трето място според наблюденията на dm. Следват ги детските пасти за зъби, а на пето място са тези за проблеми с венците, а след тях се подреждат тези с естествени съставки.
От dm наблюдават премиумизация както в категорията Устна хигиена, така и в други категории. Специално при пастите за зъби, все още най-големият процент на продажби, малко над 50% се държи от пастите между 2 и 5 лв. Следващият по големина дял е на пастите между 5-10 лв., следван от тези над 10. Най-малък е делът на пастите под 2 лв.
Наблюдава се и засилване на интереса към устойчивите продукти. Малко над 5% от продажбите на dm в сектор „Устна хигиена“ са на устойчиви продукти. За 2021 г. отчитат ръст от над 35% при тези артикули спрямо предходната 2020 г.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай