Бъдещето е предизвикателство, което ни предоставя идеалната възможност да докажем себе си

Брой 6, март-април 2022

Дата: 14.04.2022 Коментари: 0
Снимки (1)
Бъдещето е предизвикателство, което ни предоставя идеалната възможност да докажем себе си

Диана Димитрова е изпълнителен директор на Фрамар Холдинг АД - корпоративната структура, която обединява начинанията на аптеки Фрамар в офлайн и онлайн пространството.

 

Г-жо Димитрова, разкажете ни за историята на аптеки ФРАМАР.

През 2022 г. порталът framar.bg отбеляза 15 години история, а аптеките са създадени малко по-рано –  през 1999 г. Някои от реализираните ни идеи имат дълга предистория, замислени и осъществени едва когато е имало необходимото техническо ниво - Фрамар Диагностик например е такъв проект. На миналото гледаме като на източник на опит и мотивация, а по-голям интерес за нас представлява бъдещето.

Как се появи идеята за сайта framar.bg?

Сайтът стартира като имиджов за веригата от аптеки, а спонтанна идея за включване на онлайн магазин (напълно екзотична за бранша през 2007 година) ражда и познатата днес онлайн аптека Фрамар. Порталът е жив организъм, който непрекъснато се развива – без значение дали израстването касае добавянето на нови продукти, редактиране/актуализиране на здравна информация или новини от световната медицина. Насоките ни са ясни – поднасяне на проверена информация и оригинални продукти, винаги в полза на читателите.

Как се развива онлайн каналът за фармацевтичната търговия и каква част от продажбите при вас се реализират чрез него?

Онлайн фарма каналът е специфичен – висок сегмент хранителни добавки, медицински изделия, апарати, иновативни продукти, както и лекарства. На месец изпълняваме между 10 000 и 12 000 доставени пратки, като вярваме, че броят им ще расте. Силен ръст бе даден с пандемичната обстановка, но и след нея виждаме предпоставки за развитие. Онлайн покупката е удобен и лесен начин да получиш необходимото.

Какво очаквате да се развива в бъдеще?

Има няколко насоки, които очакваме да се развият в бъдещ план – електронна рецепта и онлайн търговия с рецептурни продукти, по-висока дигитална грамотност на потребителите и ръст на електронните разплащания. Комбинацията от трите е един от необходимите отговори за кризата в здравеопазването, която оголи редица административни области и ги остави без аптеки и фармацевти. Трудните времена изискват от нас да прилагаме умни решения. Това е и нашата концепция и очакваме повече далновидност от политиците.

Колко голям е вашият екип?

Екипът на аптеки Фрамар е около 350 човека. Около 100 от тях са ангажирани в работата на портала - лекари, фармацевти, журналисти, икономисти, IT отдел. С растежа на проекта се нуждаем от все повече хора.

Предизвикателство ли беше координацията на екипа по време на пандемията и как се справихте с осигуряването на безопасна работна среда за вашите служители?

Първите месеци на пандемията бяха изключително тежки, психически и физически. Надали има някой, който би казал обратното. С течението на времето стресът намаля, добрата организираност ни помогна. Не мога да кажа, че проблеми липсваха, но всеки от тях бе анализиран и бе направено необходимото, за да не се повтаря.

Как се промениха потребителите в последно време? Повиши ли се чувствителността им към цените и търсенето на промоции от тяхна страна?

Не вярваме, че нашите потребители са хората, които непременно търсят промоционалната цена. Да, промоциите са маркетингов инструмент, който дава добавена стойност на редовния потребител. Хората са чувствителни към цените, но далеч по-чувствителни са към необходимостта да получат адекватна консултация и да открият наличност на оригинален продукт. Не вярваме в „промоциите заради самите промоции“, които са често практикувани. Това не е добра стратегия в дългосрочен план.

Увеличава ли се търсенето на козметика през аптечния канал?

Да, на специфична козметика и такава от среден към висок клас. Все повече от потребителите на козметични продукти търсят иновативни решения, които фармацевтичните компании предлагат. Консултациите с дерматолог също провокират интерес към специфични продукти, които могат да бъдат открити в аптеките.

Какво очаквате да се случи в сферата на фармацията с оглед на всички предизвикателства, които се струпаха за бизнеса в последно време?

Периодът е труден, но именно заради това трябва да се мобилизираме и да търсим „умните решения“, за които вече споменах по-рано. Ръстовете на продажбите няма да са така динамични и очевидни. Все по-важни са добре обучените фармацевти и обслужващ персонал, възможността за консултация, достъпността на аптеките, безкомпромисното качество и отговорност за продуктите.

Има ли проблем с кадрите във фармацевтичния бранш и какъв според вас може да е изходът?

Липсата на кадри в нашия бранш е сериозен проблем, за който алармираме от години. Един от изходите е узаконяването на електронната търговия с лекарства по лекарско предписание, което може да реши ситуацията в по-слабо развитите региони, където има цели градове без аптеки. Онлайн поръчката на такива медикаменти би било лесно приложимо и би позволило няколко магистър-фармацевти да обработват за кратко време хиляди заявки. Дигитализация и свеждане до минимум на излишната бюрокрация. Стремим се не само да търсим, но и да инвестираме в професионалното развитие на кадрите, с които разполагаме. Добрите условия на труд и заплащане не са без значение за младите хора. Радвам се, че много млади фармацевти идват при нас за стаж и работа. Популярната марка ги привлича и те искат да научат повече за практическото измерение на наученото по време на лекции. Горди са, че са част от екипа. Наскоро участвахме в конкурса DigiTalk с наша иновация – електронни обучения за фармацевтите. Стремим се да не изоставаме и да бъдем в крачка със съвремието.

Как трябва да реагират аптеките, за да се справят с повишаването на цените на суровините и икономическата несигурност?

Бъдещето е предизвикателство, което ни предоставя идеалната възможност да докажем себе си. Трудно е за всички, не само за аптеките. Но това не е причина да се откажем или да свалим гарда – подобно поведение не е присъщо за Фрамар.