Планираме да продължим регионалната ни експанзия

Брой 13, март-април 2024

Дата: 20.03.2024 Коментари: 0
Снимки (1)
Планираме да продължим регионалната ни експанзия

Интервю с Георги Младенов,  Директор Търговия и бизнес развитие аптеки SOpharmacy

Георги Младенов е част от семейството на SOpharmacy от ден първи, като участва активно в създаването на концепцията. В ролята си на Директор Търговия и бизнес развитие той отговаря за експанзията и развитието на каналите за достъп на SOpharmacy, продуктовото портфолио и собствения бранд продукти, както и за управлението на взаимоотношенията с партньори. Георги Младенов има ключова роля в създаването и реализацията на дигиталната стратегия на SOpharmacy.

Как приключи 2023 година по отношение продажбите и заложените цели?

За SOpharmacy това беше наистина успешна година. След като за първи път през 2022 г. приходите на веригата ни надминаха половин милиард лева, то през 2023 г. запазихме този темп на растеж като резултатите ни надхвърлят традиционните за този сегмент.

През годината открихме 15 нови обекта на ключови локации в различни градове и сме щастливи, че още от самото началото тяхното представяне надмина очакванията ни – както по отношение на интерес от клиентите и познаваемост на концепцията ни, така и по отношение на резултати. В допълнение, през годината реализирахме и придобиване на 9 аптеки от верига с висока репутация сред клиентите в Перник, Дупница, Радомир и София, които съвсем скоро предстои да се присъединят към концепцията SОpharmacy.

Годината беше изключително важна за нас и по отношение на развитието на дигиталната ни стратегия. На месец в дигиталните ни канали посрещаме над 1 млн. души, които са и нашата мотивация да създаваме за тях най-доброто клиентско изживяване. Така създадохме и нашето мобилно приложение SOpharmacy АPP, което практически скъсява до един клик достъпа им до предимствата на SOpharmacy – до цялото ни портфолио от над 17 000 продукта, до всички наши промоционални предложения, ексклузивни промоции онлайн и скреч карта, до онлайн консултация със SOфармацевт, дигитална лоялна карта, SOhealth блог и много други.

Още една значителна възможност, която въведохме в дигиталните ни канали през 2023 г., беше проверката през sopharmacy.bg и SOpharmacy АPP на наличност на продукт във физическите ни аптеки. Това е много ключова услуга, която улеснява потребителя, защото му спестява време от обикаляне между различни аптеки. Нещо повече, ако продуктите са с режим, позволяващ покупка онлайн, той може да ги закупи с няколко клика и да ги получи безплатно в най-удобния за него SOpharmacy обект чрез услугата „Кликни и Вземи“.

Разбира се, извън всички възможности за клиента, ние продължаваме да инвестираме и в развитието на нашия екип. Много пъти сме заявявали, че именно нашите фармацевти са в центъра на концепцията SОpharmacy със здравната грижа и професионална консултация, която предоставят. Нашата цел е да предложим за тях една среда на възможности, която не просто възнаграждава справедливо техните усилия, но им позволява да развиват своите ценни умения. Амбицията ни е да бъдем партньор на фармацевтите още от учебната скамейка, затова и силен наш фокус през 2023 г. беше създаването на различни възможности за практическо надграждане на техните академични знания. Само за пример ще посоча стажантската ни програма „Тук съм на правилното място“, в която посрещнахме над 50 стажанта, не малка част от които вече се дипломираха и избраха да продължат кариерното си развитие в SOpharmacy!

Какви са прогнозите ви за развитието на приходите за 2024 година?

Аз не бих искал да поставям толкова голям акцент върху приходите, защото SOpharmacy е ориентирана към клиента концепция и голяма част от ключовите за нас показатели за развитие са свързани именно с клиентските възприятия. Нашата цел е да създаваме стойност за потребителите на здравни услуги в България и да бъдем техния доверен здравен партньор до живот! Затова и за нас е важна оценка на потребителите ни и сме изключително горди, че един от най-важните ни показатели - Net Promoter Score, измерващ възприятията им за SOpharmacy и склонността им активно да ни препоръчват - е най-високият сред аптеките в България. Над 1,5 млн. клиента ни избират за своя аптека всеки месец. За 8 години ние видяхме, че резултатите идват тогава, когато правиш нещата със сърцето си, с огромна емоция и грижа, точно така както ние го правим в SOpharmacy!

Какъв ще е основният фокус на компанията за предстоящата година?

През годината планираме да продължим регионалната ни експанзия, като имаме доста амбициозен план за откриване на нови обекти – за да сме по-близо до клиента. Паралелно с това съвсем скоро ще започне и интеграцията на новопридобитите ни обекти в Перник, Дупница, Радомир и София, процес, който трябва да приключим до средата на 2024 г.

За физическите аптеки на база обратна връзка на клиентите ни предстои пилот на един много интересен проект, за който ще си позволява да не споделям сега, но мога да Ви уверя, че ще донесе сериозно улеснение за клиента.

Разбира се, с огромна любов продължаваме да развиваме собствената ни марка продукти SOpharmacy, които вече достигат близо 200 в сериите Wellbeing, Essentials, Rituals. Предстои ни и четвърта линия продукти. Ние слушаме нашите клиенти и всеки един продукт, който сме създали, е резултат от техните нужди и обратна връзка. През 2024 г. сме подготвили още много изненади, като продължаваме да следваме стратегията си почти всеки месец да представяме нещо ново.

Що се отнася до дигиталните ни канали – наш фокус през годината ще бъде надграждане на клиентското преживяване и възможностите през SОpharmacy APP и sopharmacy.bg. В момента надграждаме възможностите на системите зад двата ни дигитални канала, като скоро ще може да предлагаме и персонализирани оферти спрямо клиентските потребности.

На последно, но не по важност място, съвсем скоро предстои старта на третия сезон на нашата стажантска програма „Тук съм на правилното място“. Вече с нетърпение очакваме бъдещите магистър-фармацевти, които ще се присъединят към нея, защото сме им подготвили наистина интересни казуси от практиката, обучения за надграждане на меките умения, запознаване с различни процеси в една аптека като Маркетинг, Мърчандайзинг, Клиентско преживяване и много други. За да могат бъдещите фармацевти да подхождат с още повече разбиране и грижа към клиентите и техните нужди.

Какви са прогнозите ви за развитие на фармацевтичния пазар през 2024 година?

След големите промени от пандемията, фармацевтичния и аптечния пазар отново навлизат в нормалните си темпове на растеж, с които бяхме свикнали преди нея. Темповете на инфлацията се нормализират. А клиентите възстановиха посещението си на аптека между 2 и 3 пъти на месец. Очакванията ни са за ръст на аптечния ритейл с 8-10%.

Аптечният пазар е в период на засилваща се конкуренция и нови играчи на пазара – полза от това има най-вече клиентът. Всяка аптека на пазара се стреми към по-високо ниво на обслужване и удовлетвореност на клиентите.

Процесът на дигитализация продължава бурно. През 2024 или най-късно през 2025 г. очакваме над 50% от клиентите да използват дигитални аптеки и дигитални услуги.

Ние вече обслужваме здравните нужди на над 5 поколения, което е голямо предизвикателство – тъй като очакванията на всяко поколение са различни. Аптеката все повече се трансформира от място не само за лечение и покупка на лекарства, в място за грижа за красотата и здравето чрез превенция и профилактика, водейки един по-здравословен и информиран начин на живот.