Технологиите и иновациите ще навлизат още повече в аптечния бизнес

Брой 9, септември-октомври 2022

Дата: 25.10.2022 Коментари: 0
Снимки (1)
магистър-фармацевт Милена Каменова, управител на Аптеки Запад

 

Магистър-фармацевт Милена Каменова е собственик на верига Аптеки Запад. Концепцията на компанията се основава на над 20-годишни традиции, съчетани с иновативен подход и внимание към клиента. Към момента веригата има 22 обекта, от които един денонощен, на територията на област Пловдив. През 2020 г. стартира и дигиталният канал за продажби aptekizapad.bg.

 

Разкажете малко повече за историята на Аптеки Запад. Кога е открита първата аптека, колко са в момента, как сте се развивали през годините?

Концепцията на Аптеки Запад се основава на над 20-годишни традиции, съчетани с иновативен подход и внимание към клиента. Веригата включва 21 локации в град Пловдив и региона, като една от тях е дрогерия. Предстои откриването на още нови аптеки през тази година. Вярвам, че създаваме една идея, устойчива на времето – можем скромно да се похвалим, че за 22 години нямаме нито един закрит обект.

Влязох в индустрията много млада и се научих, че е важно човек да управлява със сърце и да се обгражда с хора, от които може да се учи. Не се срамувам да кажа, че дори опитите „проба-грешка“ ме научиха на много за бизнеса. Но това, на което не изневерих, е движението. Никога не спирам. Често плувам срещу течението и днес осъзнавам, че ако не го правя, Аптеки Запад ще са поредната фармацевтична верига, която предлага две за левче. Наред с развиването на политиката ни за корпоративна социална отговорност, работим усилено и по наша собствена харта за еко ангажираност.

Какво се промени през годините в аптечния бизнес?

Пандемията даде началото на период на дълбока промяна в начина, по който фармацевтичната индустрия подхожда към комуникациите и комерсиализацията. И така, искаме или не, и в този бизнес трябваше бързо да прегърнем идеите за цифровите комуникации. Пандемията принуди редица сфери – бизнес, образование, здравеопазване, да се дигитализират. Електронното здравеопазване е основа, върху която стъпва цялостната реформа на сектора, като въвеждането на електронни рецепти беше само началото.

Промениха ли се асортиментът и предложенията към крайния клиент?

В последните години се наблюдават страхотни иновации в устойчивостта на съставките и опаковките. Не можем да не се радваме на новите продукти, които се създават в лаборатории по по-екологичен начин. Лансират се нови гами, които демонстрират дерматологична взискателност, приложена за първи път към био сертифицирани серии. В Аптеки Запад тази година разширихме асортимента от био, веган и натурални продукти, не само за да удовлетворим потребителското търсене, но и да подкрепим хората и бизнесите, които създават качествени и чисти продукти.

Днес голяма част от аптеките предлагат различни продукти без рецепта - козметика, ОТС и други такива. Какъв процент от продажбите се формира през тях?

Продажбите от тези продукти са приблизително 50% от оборота, като в определени подкатегории на хранителните добавки и козметичните продукти, се наблюдава по-голям ръст. Винаги се стремим да отговаряме на изискванията на нашите клиенти и постоянно да разширяваме портфолиото си от продукти в тази категория.

По вашите наблюдения как са се променили потребителите?

Потребителите са все по-взискателни и търсят персонализирани решения. Много наши клиенти се възползват от професионалната консултация, която получават в аптеката, но и към нашия онлайн магазин. Предвид инфлацията в страната, потребителите продължават да са ценово чувствителни, но търсят и продукти, които според тях, отговарят на критерия цена-качество. Напоследък се увеличават и потребителите, които обръщат голямо внимание на състава на това, което купуват и поради тази причина се обръщат към био продуктите. Продължава тенденциозно увеличение на онлайн пазаруването. До скоро към него бяха насочени предимно младите и активни хора, но се забелязва и нарастващата необходимост на по-възрастните хора от удобството да получат желаните продукти.

Предлагате и онлайн доставки. Кога стартирахте онлайн продажбите?

През 2020 година стартирахме дигиталния канал за продажби aptekizapad.bg, базиран на една от най-иновативните e-commerce платформи. Можем да се похвалим със скорост на зареждане под 200 милисекунди и безпроблемна работа на сайта, дори по време на натоварени кампании.

Онлайн предлагаме над 15 000 предложения в категории здраве, красота, здравословен живот, мама и бебе, био продукти. Търсенето е оптимизирано с помощта на интуитивни филтри. Асортиментът се увеличава всеки ден и сме в непрестанно търсене на качествени брандове с добавена стойност за потребителя. На разположение за консултация и препоръка е квалифициран магистър-фармацевт, за да направи клиентът информиран и разумен избор.

Какъв процент от оборота преминава през онлайн продажбите?

Продължаваме да развиваме този канал с пълни сили и можем да кажем, че над 23% от оборота ни преминава онлайн. Потенциалът му е голям, като успяваме да увеличаваме продажбите и да разширяваме асортимента, въпреки че сме ограничени от възможността да предлагаме продукти без рецепта.

Все още сме далеч от разгръщането на пълния ни потенциал, тъй като се придържаме към максимата „Бързай бавно“. Това е нашият подход, доказал се през годините, който превърна Аптеки Запад в предпочитана марка и синоним на качество.

Какви са прогнозите ви за развитието на аптечния бизнес?

Ръстът на електронната търговия на козметични продукти и лекарства без рецепта ще продължава да се увеличава, защото предоставя голямо удобство на потребителите.

Очаква се до 2030 г. значително увеличение в търсенето на хранителни добавки на растителна основа поради нарастващата им популярност сред вегани, вегетарианци и хора, които са алергични към млечни и яйчни протеини.

От друга страна технологиите и иновациите ще навлизат още повече, а това ще трансформира бизнес процесите в позитивна насока, както за потребителите, така и за фармацевтите.