Как се погрижиха за косата си потребителите по време на пандемията?

Брой 4, ноември 2021

Дата: 26.11.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Как се погрижиха за косата си потребителите по време на пандемията?

С грижите за косата по време на пандемия ни запозна агенция Talk Online по време на Category Retail Forum през февруари 2021 г. Национално представителното проучване беше направено специално за нуждите на форума, с извадка от 600 респондента, като целта му бе да сравни резултатите от сходно изследване, направено през 2019 г. Участващите в анкетната група са били поравно разделени в различните възрастови групи, съответно по 150 човека до 24 години, между 25 и 39 години, между 40 и 54 г. и между 55 и 74 г.

Себевъзприятие през дължината на косата

Водещата част от населението у нас определя дължината на косата си като къса, като делът на тези хора се увеличава от 2019 г., достигайки 39 на сто през януари 2021 г. Със средна коса се определят 34 на сто, като техният дял спада леко на фона на данните от 2 години по-рано. С дълга са 20 на сто от населението и те също падат като дял спрямо предходното проучване на агенцията. Пандемията е прибавила някой друг сантиметър към косите на тези, които са посочили, че косите им са много дълги и така от 5% през 2019 г. делът на хората с много дълги коси е вече 6 на сто.

Само в неделя, или?

От два до три пъти седмично е най-честият отговор на въпроса за честотата на миене на косата. Зад този процент седят отговорите на 43% от участвалите в проучването, но той пада спрямо 2019 г. Разрез между отделните полове, показва, че тази честота се следва от 43% от жените и от 34% от мъжете. Увеличава се делът на посочилите „веднъж на всеки два дни – от 23% на 25 на сто. При тях повече са мъжете (28%), отколкото жените (25%). Всеки ден косата си мие 17 на сто от населението, а веднъж седмично – 14%. И ако при „всеки ден“ водещи са мъжете с 30% пред 17 на сто за жените, то при „веднъж седмично“ водят дамите с 14% срещу 8 на сто от силния пол.

Косата се мие с….

На въпрос „С какво миете косата си?“ най-голям дял посочва шампоан (70%). В него влизат 70 на сто от мъжете и 69% от жените. На шампоан и допълнителната грижа в лицето на балсам, залагат 18% от хората. Техният дял леко се покачва спрямо резултатите от 2019 г., когато са били 14 на сто. Балсами ползват едва 10% от мъжете у нас и 26 на сто от дамите. Продукти от типа „2 в 1“ като шампоан и душ гел за коса и тяло се ползва от 9% от потребителите и логично тази козметика се предпочита повече от мъжете (15%).

В тази картина има място за трима

Проучването навлиза в дълбочина и установява, че извън балсамите и шампоаните, над половината от потребителите (53%) използват и други продукти за поддръжка на косата, като маски например. Процентът на хората, които заявяват този ритуал се увеличава спрямо 2 години назад. Според половото разделение, до трети продукт извън брачния съюз между шампоана и балсама прибягват 76% от жените и 29 на сто от мъжете.

За пандемията и настроенията

Несъмнено пандемията удари много услуги и едни от сериозно пострадалите са фризьорските и козметични салони. Страхът от заразата остави много хора да се грижат сами за състоянието на косата си. Това се доказва и от анализа на Talk Online, които задават няколко твърдения, за да установят доколко са релевантни с настроенията на респондентите. Най-голям дял посочват, че не се подстригват толкова често при фризьор, както преди (29%). Пандемията е била повод за 14% от потребителите да разредят срещите между косата си с машата или пресата. Интернет като дестинация за пазаруване на продукти за грижа за косата, са открили 12% от хората. По-скъпа козметика за коса за започнали да ползват 10%. Тези, които са решили да изземат функциите на специалистите и са се превърнали във фризьори на самите себе си са 9 на сто. Поравно се делят тези, които са увеличили честотата на миене на косата отпреди пандемията и тези, които са я разредили – по 9% за всяка група. За 8% Covid-19 и карантината са били причина да променят магазина, от който пазаруват продукти от категорията „Грижа за косата“. Общо 5% твърдят пък, че са започнали да ползват балсам, 4% казват, че използват по-евтини марки шампоани или балсами, а 1% са се отказали от балсама като продукт.

Ако погледнем горните твърдения през погледа на мъжете и жените, се вижда, че мъжете са намалили посещенията си при фризьори, започнали са да купуват по-скъпи продукти за коса, започнали са да се подстригват сами и мият косата си по-често отколкото преди пандемията. Жените от своя страна също са редуцирали посещенията си при професионалисти, но са намалили употребата на преси и маши, започнали са да пазаруват продукти от интернет, купуват по-скъпи марки и мият косата си по-рядко от преди.

За мен, за него и за тях

У нас преобладаваща част от домакинствата разделят шампоаните си. Проучването на маркетинговата агенция показва, че 67% от хората заявяват, че всеки член на тяхното домакинство ползва собствен шампоан. Един шампоан се ползва от всички в 12 на сто от домакинствата. Лично избират шампоана, който ползват 92% от дамите и 71% от мъжете. Само понякога личен избор за продукта, който ползват, правят 26 на сто от мъжете.

Водещ фактор при избора на коса е продуктът да измива добре косата (41%). Да таргетира и унищожава пърхота, очакват 35% от анкетираните. За шампоан с подхранващо действие се застъпват 33 на сто. За 23% е важно избраният продукт да бъда подходящ за техния скалп. Да може да се използва често, е важен фактор за 22% от хората. За още 22% е важно шампоанът да помага при косопад, а да е с натурални съставки е от значение за 19 на сто.

В топ приоритетите на мъжа и на жената

При избора на шампоан мъжете се водят от няколко неща – да е против пърхот (51%), да измива добре (40%), да е специално за мъже (33%), да е за често ползване (30%), да е подхранващ (26%), да помага против косопад (21%), да е подходящ за скалпа (20%). В женският списък с приоритети, шампоанът трябва да измива добре (42%), да е подхранващ (41%), да е за боядисана коса (28%), да е за изтощена коса (28%), да придава обем (27%), да е подходящ за скалпа (26%) и да е хидратиращ (23%).

Основният търговски обект, от който потребителите в България пазаруват шампоани са хипермаркетите или супермаркетите (36%). Резултатите от изследването показват, че има съществен спад при избора на този канал спрямо 2019 г. Следващ по важност е каналът на дрогериите, който остава непроменен като дял в сравнение с 2 години назад (32%). Аптеките са третото място, което потребителите посещават, ако трябва да си купят шампоан (11%). От интернет са започнали да пазаруват 7 на сто от хората, което е ръст спрямо 3 процента, отчетени през 2019 г. Погледнато през поведенческите нагласи на двата пола, мъжете предпочитат повече супермаркетите и хипермаркетите (44%), докато жените преобладаващо посещават дрогерии (35%).

За балсама и неговите специфики

Най-голям е делът на потребителите, които ползват балсам за коса, но не винаги (35%). Следват тези, които ползват винаги (26%). Минимален е процентът на посочилите, че шампоанът им е комбиниран с балсам (8%). Хората, които не използват балсам са 31 на сто. И докато при жените водещ дял се държи от тези, които ползват винаги (44%), то при мъжете преобладават тези, които не ползват – 51%.

Проучването на Talk Online установява, че 71 на сто от жените у нас боядисват косата си. От тях 87% избират лично цвета и марката на боята, а 9 на сто избират цвета, но за марката се доверяват на чуждо мнение. Най-често боя се купува от дрогерия (32%). След това като канал за продажба се нареждат големите хранителни магазини (24%), специализираните магазини за козметика (20 на сто), фризьорски салони (16%), малки хранителни магазини (3%) и аптеки (2%).

Фактът, че най-много бои се купуват от дрогерии обяснява и резултатите, че като най-често място, на което дамите боядисват косата си е дома (67%). Едва след това идват специализираните салони (32%). На въпроса „В какъв цвят боядисахте косата си последния път?“ преобладаващият отговор е „тъмно кестеняво“ (26%). Следват тъмно русо (16%), черно (12%), светло русо (12%), червено (10%), светло кестеняво (10%), на кичури (4%).

Пандемията и боядисаната коса

За най-голям процент от жените (45%), пандемията не е променила навиците им за боядисване. За 31 на сто обаче има и негативен ефект – започнали да са боядисват косата си по-рядко в сравнение със същия период отпреди пандемията. Общо 16 на сто са променили мястото на действие – започнали са да се боядисват у дома, а не при фризьор. Само 10 на сто са били подтикнати от извънредната ситуация към крайности, решавайки да сменят цвета на косата си. Към по-скъпи марки са прибегнали 5%, като същият процент важи и за тези, които съм преминали към по-евтини продукти от категорията, показва проучването на агенцията.


 

Онлайн търговията е предпочитан канал за потребителите на продукти за коса

Росица Минева

Мениджър продажби

„Профиасист” ЕООД

Какви са най-интересните иновации в грижата за косата?

Основните най-интересни иновации са три. На първо място все повече се залага на естествени, натурално извлечени съставки за здрава и красива коса и на фирми, които са сертифицирани за това. Второто е боя, която щади косата, пред боя която е евтина и третата интересна иновация са сухите шампоани, за забързания начин на живот.

Засилва ли се интересът на потребителите в последните години към по-специалната грижа за коса?

Животът в динамичния град и силното замърсяване оказва сериозно влияние върху състоянието на косата и кожата. Фини прахови частици, изгорели газове, тютюнев дим и други фактори са отдавна признати като сериозна заплаха. Често пренебрегваме косата, защото трудно откриваме подходящата козметика, която се бори с всички външни фактори. Замърсяването атакува и уврежда космените фибри и скалпа ежедневно. To е една от честите причини за натрупване на свободни радикали и оксидативен стрес. Видимите щети от оксидативния стрес са често срещани – бързо омазняване, неприятен аромат, безжизнен вид на косата. Но и тези, които остават скрити, не са за подценяване – скалпът старее преждевременно, появява се косопад и побеляване.

Как се отрази пандемията на продажбите на продукти за коса?

През последната година настъпиха много промени в бизнеса. Като цяло потребителите видяха какви са ползите от онлайн търговията и тя вече е предпочитан канал за тях.

Какво е вашето наблюдение за това до колко потребителите се съобразяват с типа на косата си при избора на продукти?

Все повече хора от всички възрастови категории се вълнуват от правилния начин за поддържане и подобряване състоянието на косата. Именно защото на пазара има голям арсенал от продукти,  забелязваме повишено внимание към избиране на най-подходящия.

Как се промениха продуктите в категория Шампоан през годините?

Вече единствената цел на шампоана не е само да измие косата. Има разработени продукти, отговарящи на почти всички проблеми свързани с косата и скалпа, както и поддръжката му.

Увеличи ли се интересът към категорията Продукти за скалп и кои са най-търсените в нея?

Да. Продуктите за пърхот и мазен скалп са най-търсените.